Toimiston muutto pienempiin tiloihin
Meriluoto, Tarja (2019)
Meriluoto, Tarja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812430
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kohde yrityksen toimitilojen muutosta pienempiin tiloihin. Kyseessä ei ole toimiston muutto vaan nykyiset toimitilat suunnitellaan uudelleen samalla neliömäärää vähentäen.
Aihe valittiin ajankohtaisuuden vuoksi. Toimiston muutos oli opinnäytetyön tekijän työpaikalla parhaillaan menossa oleva projekti, jossa myös hän itse oli mukana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata miten käytäntö ja teoria kohtaavat ja selvitetään miten eri muutosjohtamisen prosessin vaiheet näkyvät toimitilanmuutoksessa ja miten muutos-suunnitelmat käytännössä toteutuivat. Yllättävien viivytysten vuoksi muuttoprojekti ei edennyt suunnitellusti eikä ehtinyt edetä suunnitteluvaihetta pidemmälle, joten aihe rajattiin muutosjohtamisen mallissa suunnitteluvaiheeseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Produktia kirjoitettiin maaliskuusta toukokuuhun 2019. Toimiston muutosta alettiin suunnitella elokuussa 2018. Materiaalia kerättiin kirjaamalla muistiin tapahtumia, ottamalla valokuvia, säästämällä pohjapiirustuksia ja sähköposteja. Materiaali tallennettiin päiväkirjamuotoisesti. Ensimmäinen tavoite toimiston muutolle oli joulukuu 2018.
Tietoperusta koostuu muutosjohtamisesta ja kahdesta muutosjohtamisen mallista. Teoriaosuudessa käsitellään myös muutoskriittisyyttä sekä muutosviestintää jotka ovat kiinteänä osana muutosjohtamista. Omana kappaleenaan on toimitilajohtaminen, joka on hyvin ajankohtainen aihe ja linkittyy kohdeyrityksen kiinteistötiimiin.
Lopputuloksena verrattiin teoriaosuuden muutosjohtamismalleja käytännön muutoksen suunnitteluun, joka perustuu suunnittelun aikana kerättyyn materiaaliin. Päällimmäisenä koko työssä korostuu hyvän etukäteen suunnittelun tärkeys.
Aihe valittiin ajankohtaisuuden vuoksi. Toimiston muutos oli opinnäytetyön tekijän työpaikalla parhaillaan menossa oleva projekti, jossa myös hän itse oli mukana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata miten käytäntö ja teoria kohtaavat ja selvitetään miten eri muutosjohtamisen prosessin vaiheet näkyvät toimitilanmuutoksessa ja miten muutos-suunnitelmat käytännössä toteutuivat. Yllättävien viivytysten vuoksi muuttoprojekti ei edennyt suunnitellusti eikä ehtinyt edetä suunnitteluvaihetta pidemmälle, joten aihe rajattiin muutosjohtamisen mallissa suunnitteluvaiheeseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Produktia kirjoitettiin maaliskuusta toukokuuhun 2019. Toimiston muutosta alettiin suunnitella elokuussa 2018. Materiaalia kerättiin kirjaamalla muistiin tapahtumia, ottamalla valokuvia, säästämällä pohjapiirustuksia ja sähköposteja. Materiaali tallennettiin päiväkirjamuotoisesti. Ensimmäinen tavoite toimiston muutolle oli joulukuu 2018.
Tietoperusta koostuu muutosjohtamisesta ja kahdesta muutosjohtamisen mallista. Teoriaosuudessa käsitellään myös muutoskriittisyyttä sekä muutosviestintää jotka ovat kiinteänä osana muutosjohtamista. Omana kappaleenaan on toimitilajohtaminen, joka on hyvin ajankohtainen aihe ja linkittyy kohdeyrityksen kiinteistötiimiin.
Lopputuloksena verrattiin teoriaosuuden muutosjohtamismalleja käytännön muutoksen suunnitteluun, joka perustuu suunnittelun aikana kerättyyn materiaaliin. Päällimmäisenä koko työssä korostuu hyvän etukäteen suunnittelun tärkeys.