Opiskelijan Turku -yhteisön nykytila ja kehittämistarpeet
Holappa, Sauli (2010)
Holappa, Sauli
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212456
Tiivistelmä
Opiskelijan Turku -yhteisön nykytila ja kehittämistarpeet
Opiskelijan Turku, on turkulaisten korkeakoulujen opiskelija- ja ylioppilaskuntien yhteinen jäsenetuhanke. Hankkeen tavoite on kerätä kaikki Turussa opiskelevia tai opiskelusta kiinnostuneita koskevat asiat samalle internetsivustolle. Samalla sivustolla tarjotaan myös edullinen mainostila turkulaisille yrityksille, jossa he voivat mainostaa yritystään ja opiskelijoille tarjottavia etuja. Tavoite on, että tulevaisuudessa Opiskelijan Turku on omavarainen ja se toimii mainostuoton turvin.
Tässä tutkimuksessa käsiteltiin Opiskelijan Turun nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tavoitteena oli selvittää, millaiset edellytykset yhteisöllä on kasvaa varteenotettavaksi apuvälineeksi Turussa opiskeleville ja opiskelusta kiinnostuneille henkilöille. Työn aikana tutkittiin myös, millaisia toimenpiteitä tulee tulevaisuudessa tehdä, jotta Opiskelijan Turku saadaan tehtyä kiinnostavaksi niin opiskelijoiden, kuin turkulaisten yritystenkin keskuudessa. Pohdittiin myös, mitä asioita tulee ottaa huomioon yhteisön markkinoinnissa opiskelijoille ja millä heidät saadaan sivuston käyttäjiksi.
Tutkimus on suoritettu käymällä läpi Opiskelijan Turun olemassa olevaa aineistoa ja keskustelemalla yhteisön parissa työskennelleiden henkilöiden kanssa. Tämän lisäksi on suoritettu kyselytutkimus opiskelijaryhmälle. Tätä aineistoa on verrattu muiden kaupunkien vastaaviin hankkeisiin. Samalla on etsitty uusia innovaatioita yhteisön kehittämiseksi.
Tutkimuksessa on löydetty puutteita yhteisön markkinoinnissa ja toteutuksessa ja niihin on etsitty toimivia parannusehdotuksia. Tämä tutkimus ei käsittele ehdotusten käyttöönottoa, eikä niiden onnistumista, vaan antaa eväitä toiminnan kehittämiseen.
Löydettyjen parannusehdotusten on tarkoitus kehittää hanketta ja tehostaa sen ylläpitoa ja toimintaa. Tämän tutkimuksen vaikutukset tullaan näkemään seuraavan vuoden aikana, jolloin selviää, nouseeko sivuston käyttöaste ja onko yhteisöllä jatkuvuutta.
Opiskelijan Turku, on turkulaisten korkeakoulujen opiskelija- ja ylioppilaskuntien yhteinen jäsenetuhanke. Hankkeen tavoite on kerätä kaikki Turussa opiskelevia tai opiskelusta kiinnostuneita koskevat asiat samalle internetsivustolle. Samalla sivustolla tarjotaan myös edullinen mainostila turkulaisille yrityksille, jossa he voivat mainostaa yritystään ja opiskelijoille tarjottavia etuja. Tavoite on, että tulevaisuudessa Opiskelijan Turku on omavarainen ja se toimii mainostuoton turvin.
Tässä tutkimuksessa käsiteltiin Opiskelijan Turun nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tavoitteena oli selvittää, millaiset edellytykset yhteisöllä on kasvaa varteenotettavaksi apuvälineeksi Turussa opiskeleville ja opiskelusta kiinnostuneille henkilöille. Työn aikana tutkittiin myös, millaisia toimenpiteitä tulee tulevaisuudessa tehdä, jotta Opiskelijan Turku saadaan tehtyä kiinnostavaksi niin opiskelijoiden, kuin turkulaisten yritystenkin keskuudessa. Pohdittiin myös, mitä asioita tulee ottaa huomioon yhteisön markkinoinnissa opiskelijoille ja millä heidät saadaan sivuston käyttäjiksi.
Tutkimus on suoritettu käymällä läpi Opiskelijan Turun olemassa olevaa aineistoa ja keskustelemalla yhteisön parissa työskennelleiden henkilöiden kanssa. Tämän lisäksi on suoritettu kyselytutkimus opiskelijaryhmälle. Tätä aineistoa on verrattu muiden kaupunkien vastaaviin hankkeisiin. Samalla on etsitty uusia innovaatioita yhteisön kehittämiseksi.
Tutkimuksessa on löydetty puutteita yhteisön markkinoinnissa ja toteutuksessa ja niihin on etsitty toimivia parannusehdotuksia. Tämä tutkimus ei käsittele ehdotusten käyttöönottoa, eikä niiden onnistumista, vaan antaa eväitä toiminnan kehittämiseen.
Löydettyjen parannusehdotusten on tarkoitus kehittää hanketta ja tehostaa sen ylläpitoa ja toimintaa. Tämän tutkimuksen vaikutukset tullaan näkemään seuraavan vuoden aikana, jolloin selviää, nouseeko sivuston käyttöaste ja onko yhteisöllä jatkuvuutta.