Merkityksellisen henkilöbrändin rakentaminen
Honkasalo, Sanna (2019)
Honkasalo, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912892
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan kirjoituspöytätutkimus. Päätavoite on lähdeaineiston perusteella kuvata, mitä brändin ja henkilöbrändin rakentaminen tarkoittavat sekä miksi henkilöbrändiä kannattaa suunnitelmallisesti rakentaa ja miten. Alatavoitteina oli kuvata onnistuneen henkilöbrändin edellytykset, rakentamisen ja hallinnan osa-alueet, merkityksellisyyttä lisäävät tekijät sekä miten henkilöbrändiä voidaan tukea hyvän tarinan ominaisuuksilla ja erilaisilla tarinankerronnan strategioilla. Työssä empiria kulkee rinnakkain teorian kanssa: aihealue käsitellään kerrallaan ja esitetään tulokset samassa yhteydessä vetoketjumallin periaattein. Työn tekeminen alkoi tammikuussa ja päättyi toukokuussa 2019.
Alaongelmiin haettiin vastauksia brändiasiantuntijoilta, kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Näin saatiin perustelut ammatillisen henkilöbrändin suunnitelmalliselle rakentamiselle. Lähdeaineistoa yhdistelemällä saatiin koostettua henkilöbrändin rakentamiselle ja hallinnalle kuusi eri vaihetta, jotka sisältävät onnistuneen henkilöbrändin edellytykset. Selvisi, että merkityksellisyyttä voidaan lisätä osoittamalla lämpimyyttä sekä pätevyyttä ja välittämällä kohderyhmälle luotettava sekä dynaaminen kuva. Saatiin perusteltu näkemys siitä, että hyvä tarinankerronta voi vaikuttaa ihmiseen voimakkaasti, voi lisätä brändin kiinnostavuutta ja tukea ihmisen ja brändin suhdetta monella eri tavalla. Lisäksi selvisi hyvän tarinan ominaisuudet ja se, miten niitä voidaan soveltaa henkilöbrändäykseen. Tuli selvästi esille, että ammatillisen henkilöbrändikuvan luomisessa kannattaa hyödyntää tarinankerronnan voimaa. Yhdistämällä henkilöbrändirakentamisen vaiheet onnistuneen brändin edellytyksiin ja merkityksellisen brändin ominaisuuksiin saadaan käyttökelpoinen teoriamallipohja kokonaisvaltaiselle henkilöbrändin rakentamiselle ja hallinnalle.
Alaongelmiin haettiin vastauksia brändiasiantuntijoilta, kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Näin saatiin perustelut ammatillisen henkilöbrändin suunnitelmalliselle rakentamiselle. Lähdeaineistoa yhdistelemällä saatiin koostettua henkilöbrändin rakentamiselle ja hallinnalle kuusi eri vaihetta, jotka sisältävät onnistuneen henkilöbrändin edellytykset. Selvisi, että merkityksellisyyttä voidaan lisätä osoittamalla lämpimyyttä sekä pätevyyttä ja välittämällä kohderyhmälle luotettava sekä dynaaminen kuva. Saatiin perusteltu näkemys siitä, että hyvä tarinankerronta voi vaikuttaa ihmiseen voimakkaasti, voi lisätä brändin kiinnostavuutta ja tukea ihmisen ja brändin suhdetta monella eri tavalla. Lisäksi selvisi hyvän tarinan ominaisuudet ja se, miten niitä voidaan soveltaa henkilöbrändäykseen. Tuli selvästi esille, että ammatillisen henkilöbrändikuvan luomisessa kannattaa hyödyntää tarinankerronnan voimaa. Yhdistämällä henkilöbrändirakentamisen vaiheet onnistuneen brändin edellytyksiin ja merkityksellisen brändin ominaisuuksiin saadaan käyttökelpoinen teoriamallipohja kokonaisvaltaiselle henkilöbrändin rakentamiselle ja hallinnalle.