Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peilistä katsoo : valmistumisen vaikeudesta ja ammatillisen identiteetin etsinnästä

Soinila, Karen (2019)

Avaa tiedosto
Soinila_Karen.pdf (289.3Kt)
Lataukset: 


Soinila, Karen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohta on tutkia sitä, miksi kirjoittajan valmistuminen teatteri-ilmaisun ohjaajaksi on viivästynyt. Löytääkseen vastauksen tähän kirjoittaja on tutkinut omaa ammatillista identiteettiään, vaihtoehtoisia käsityksiä urasta, omaa henkilökohtaista identiteettiään sekä elämänvaiheeseen liittyviä piirteitä. Opinnäytetyössä yhdistyvät henkilökohtainen pohdinta ja viittaukset teoreettisiin lähteisiin. Lähdemateriaalina on käytetty Tiina Vihma-Purovaaran kyselytutkimusta urapoluista, Tony Dunderfeldtin elämänkaaripsykologian teosta, Timo Lampikosken uranvalinnan opasta sekä lukuisia eri internet-lähteitä.

Kirjoittaja aloittaa kartoittamalla yleisiä ja omakohtaisia syitä valmistumisen viivästymiselle. Kirjoittaja analysoi omaa ammatillista identiteettiään ja sen taustaa. Tämän myötä siirrytään pohtimaan vaihtoehtoisia käsityksiä urasta Tiina Vihma-Purovaaran urametsän ja Edgar H. Scheinin ura-ankkurien käsitteiden avulla. Kirjoittaja asettaa valmistumisen viivästymisen laajempaan kontekstiin tutkimalla sen suhdetta henkilökohtaiseen identiteettiin sekä elämänvaiheeseen. Tässä kirjoittaja käyttää muun muassa Tony Dunderfeldtin elämänkaariteoriaa. Kirjoittaja tutkii kriisien syklistä luonnetta ja etsii menneistä kriiseistä yhtäläisyyksiä nykytilanteeseen. Lopuksi kirjoittaja suuntaa katseen kohti tulevaisuuden mahdollisuuksia. Yhteenvedossa todetaan, miten oleellista itsetuntemus on osana valmistumisprosessia. Itsetuntemus ei ole ainoastaan keskeistä valmistumisprosessissa, vaan se on myös tärkeä osa teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattikuvaa vuorovaikutuksen ammattilaisena.
 
The basis of this thesis is to research why the writer has experienced a delay in completing her degree as a drama instructor. In order to find an answer, the writer has examined her own professional identity, alternative concepts regarding careers, her own personal identity, and traits regarding her life phase. In this thesis, personal pondering and references to theoretical sources are intertwined. Source materials include Tiina Vihma-Purovaara’s survey about careers, Tony Dunderfeldt’s book about life cycle psychology, Timo Lampikoski’s guide to career choices, and several different internet sources.

The writer begins by mapping both common and personal reasons for a delay in graduation. The writer analyzes her own professional identity and background. Consequently, the writer introduces alternative ways of conceptualizing careers, using Tiina Vihma-Purovaara’s concept of ”a career forest” and Edgar H. Schein’s concept of career anchors. Furthermore, the writer places her delay in graduation into a wider context by examining its relationship with personal identity and life phases, drawing from Tony Dunderfeldt’s life cycle theory. Moreover, the writer examines the cyclical nature of crises and investigates similarities between crises from the past and the current situation. Finally, the writer focuses on the possibilities of the future. The thesis concludes by stating how self-knowledge is substantive as a part of the process of graduating. Knowing yourself is not only essential in the process of graduating, but it is paramount in the role of a drama instructor, as a professional of interaction.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste