Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Terveydenhoitajien kokemuksia ja näkemyksiä neuvolan etäpalveluista Kanta-Hämeessä

Komulainen, Nina (2019)

 
Avaa tiedosto
Komulainen_Nina.pdf (1.071Mt)
Lataukset: 


Komulainen, Nina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812595
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa, jonka pohjalta neuvolapalveluja voidaan kehittää yhä kokonaisvaltaisemmin asiakasta palvelevammaksi palveluksi. Opinnäytetyö pohjautui Kanta-Hämeen Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman kärkihankkeeseen ja siinä kokeiltuihin etäneuvolapalveluihin. Etäneuvolapalveluita olivat chat, tietopaketti ja videoyhteys.

Opinnäytetyön tutkimusaineisto saatiin kahdesta eri kyselystä. Aiemmin tehdyssä kyselyssä selvitettiin lapsiperheiden kanssa työskentelevien kokemuksia vanhemmuuden tukemiseen liittyvästä työstä ja sitä, millaista osaamista työ heiltä edellyttää. Tähän opinnäytetyöhön otettiin kyselystä mukaan 20 terveydenhoitajan näkemykset digitaalisten palveluiden käytöstä. Toisen aineiston muodosti etäpalvelukokeiluun osallistuneille terveydenhoitajille tehty Webropol-kysely. Kysely lähetettiin 17 terveyden-hoitajalle ja siihen vastasi yhdeksän terveydenhoitajaa.

Tuloksissa nousi esiin terveydenhoitajien kokemukset muun muassa vuorovaikutuksesta ja ajankäytöstä. Vuorovaikutus koettiin vaihtelevaksi etäneuvolapalveluissa. Ajankäyttö koettiin haastavaksi, sillä etäpalvelut veivät aikaa muulta neuvolatyöltä. Palveluiden tekninen toimivuus koettiin hyväksi ja asiakkaalta saatu palaute oli positiivista. Tulosten mukaan terveydenhoitajat kokivat etäpalveluiden sopivan osaksi neuvolapalveluita, mutta niiden ei koettu olevan hyödyllisiä omassa työssä. Terveydenhoitajilla oli kehitysideoita etäpalveluihin. Muun muassa palveluiden saatavuus eri kielillä nousi esiin. Lisäksi palveluita toivottiin kehitettävän ajallisesti paremmaksi, jotta ne olisivat helpommin asiakkaiden saatavilla. Tutkimuksen tuloksia terveydenhoitajien kokemuksista voidaan käyttää neuvolapalveluiden kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste