Working in pairs on children ́s surgical wards during practical trainings : theoretical background
Khemiri, Yannis (2019)
Khemiri, Yannis
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812746
Tiivistelmä
Peer-learning and the exchange of good practices between students appears as an emerging and growingly interesting approach in the field of clinical practices. In addition, pediatric wards in Turku area have reportedly noticed that nursing students had better experiences and benefited to a greater extent from their practices when working in pairs.
The purpose of this literature review is to describe the existing theoretical background for student nurses working in pairs in children´s wards during their practical training. The reader will gain an overview of evidences showing that this approach enhances a safe, suitably staffed and equipped environment ensuring quality, continuity and sustainability of care. The aim of this research is to provide a theoretical background to mentors guiding practices and student nurses planning to work in children wards during their practical trainings. This literature review gathers studies relying on evidence-based practices.
Available articles and thesis on the topic, were screened, scanned and selected through their abstract first. Then the findings of the relevant articles and thesis were integrated and synthetized under 4 main sections.
Studies under review have shown that the peer-learning approach is an added value. It enhances the learning process leading to the acquisition of clinical skills, competencies and represents an efficient strategy to face chronic understaffing in the clinical environment, while meeting the objectives of a methodical learning. Peer-learning strengthens autonomy and self-determination (e.g., facilitating personal development, sharing knowledge, and establishing support networks), with the objective of collaborating in a team among nursing peers. Evidence supporting peer-learning and interprofessional learning activities in health care, shows that patients' satisfaction increases and errors are fewer when nursing students work in pairs as opposed to the traditional supervisory pattern. Vertaisoppiminen ja hyvien käytäntöjen levittäminen opiskelijoiden kesken ovat hyväksi todettuja pedagogisia käytäntöjä kliinisen harjoittelun aikana. Opiskelijoiden parityöskentely harjoittelun aikana edistää oppimista ja tuottaa opiskelijoille parempia oppimiskokemuksia. Vertaisoppiminen parantaa turvallisuuden tunnetta, hoidon laatua ja vahvistaa hoidon jatkuvuutta niin potilaiden kuin opiskelijoidenkin näkökulmasta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata teoriatausta, johon lasten osastolla harjoittelussa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelu perustuu. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoita ohjaaville teoreettinen tausta, jonka tuella ja jota hyödyntäen he voivat ohjata opiskelijoita käytännön harjoittelun aikana. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että vertaisoppiminen on lisäarvo harjoittelun aikana. Se parantaa oppimisprosessia ja vahvistaa kliinisten taitojen oppimista. Lisäksi se on keino vastata henkilökunnan vähäisyyteen osastoilla. Vertaisoppiminen vahvistaa autonomiaa ja itsemääräämisoikeutta henkilökohtaisen kehityksen, tiedon jakamisen verkostojen luomisen kautta. Vertaisoppimista pedagogisena lähestymistapana tukee se, että potilaiden tyytyväisyys lisääntyy ja hoitovirheitä ilmenee vähemmän silloin kun opiskelijat tekevät yhteistyötä ja työskentelevät osastoilla pareittain.
The purpose of this literature review is to describe the existing theoretical background for student nurses working in pairs in children´s wards during their practical training. The reader will gain an overview of evidences showing that this approach enhances a safe, suitably staffed and equipped environment ensuring quality, continuity and sustainability of care. The aim of this research is to provide a theoretical background to mentors guiding practices and student nurses planning to work in children wards during their practical trainings. This literature review gathers studies relying on evidence-based practices.
Available articles and thesis on the topic, were screened, scanned and selected through their abstract first. Then the findings of the relevant articles and thesis were integrated and synthetized under 4 main sections.
Studies under review have shown that the peer-learning approach is an added value. It enhances the learning process leading to the acquisition of clinical skills, competencies and represents an efficient strategy to face chronic understaffing in the clinical environment, while meeting the objectives of a methodical learning. Peer-learning strengthens autonomy and self-determination (e.g., facilitating personal development, sharing knowledge, and establishing support networks), with the objective of collaborating in a team among nursing peers. Evidence supporting peer-learning and interprofessional learning activities in health care, shows that patients' satisfaction increases and errors are fewer when nursing students work in pairs as opposed to the traditional supervisory pattern.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata teoriatausta, johon lasten osastolla harjoittelussa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelu perustuu. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoita ohjaaville teoreettinen tausta, jonka tuella ja jota hyödyntäen he voivat ohjata opiskelijoita käytännön harjoittelun aikana. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että vertaisoppiminen on lisäarvo harjoittelun aikana. Se parantaa oppimisprosessia ja vahvistaa kliinisten taitojen oppimista. Lisäksi se on keino vastata henkilökunnan vähäisyyteen osastoilla. Vertaisoppiminen vahvistaa autonomiaa ja itsemääräämisoikeutta henkilökohtaisen kehityksen, tiedon jakamisen verkostojen luomisen kautta. Vertaisoppimista pedagogisena lähestymistapana tukee se, että potilaiden tyytyväisyys lisääntyy ja hoitovirheitä ilmenee vähemmän silloin kun opiskelijat tekevät yhteistyötä ja työskentelevät osastoilla pareittain.