Alus- ja satamapalvelujen sekä satamatoimintojen digitalisointi Oulun satamassa
Uolamo, Sami (2019)
Uolamo, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912928
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun satamassa säännöllisesti vierailevien alusten satamapalvelujen tarvetta, pohjustaa niiden digitalisointia sekä luoda pohjatietoa Oulun sataman satamatoimintojen laajemman digitalisoinnin tueksi.
Työ suoritettiin kirjallisuustutkimuksena teoreettiselta osin. Oulun satamassa vieraileville aluksille toimitettiin Webropol-pohjainen kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään alusten satamapalvelujen tarvetta, näkemyksiä satamapalvelujen digitalisoinnin tarpeesta sekä mielenkiinnosta digitalisointiin alusten näkökulmassa. Samalla pyrittiin saamaan vastaavaa tietoa niistä Oulun sataman vastasatamista, joissa alukset käyvät. Käytössä oli myös Oulun Satama Oy:lle syksyllä 2016 tehdyn digistrategiaselvityksen aineistoa, jota käytettiin soveltuvin osin työn pohjana.
Satamapalvelujen ja -toimintojen digitalisoinnin vaatiman pohjatiedon keräämistä varten tutustuttiin Fountain Park Oy:n Verkkoaivoriihi TM työkaluun, jonka avulla Oulun satamassa toimivien yritysten sekä heidän henkilökuntansa näkemyksiä, toiveita sekä mahdollisuuksia Oulun sataman tulevan kehittämisen ja digitalisoinnin tueksi voitaisiin kartoittaa. Toteutus perustuisi osallistavaan ja keskustelevaan sekä mahdollisimman laajaan eri satamassa toimivien ryhmien kuulemiseen.
Työssä avattiin digitalisaation nykytilaa merenkulun eri osa-alueilla, selkeytettiin ja koottiin yhteen erilaisia alalla tapahtuvia digitaalisia muutoksia sekä annettiin ideoita tulevia uudistuksia varten. Digitalisaation voidaan työn perusteella todeta alkaneen muuttamaan merenkulkua ja merilogistiikkaa peruuttamattomalla tavalla, eikä työn lopputulosten perusteella ole lainkaan perusteetonta puhua alan uudesta, suuresta murroksesta, merenkulku 4.0:sta.
Työ suoritettiin kirjallisuustutkimuksena teoreettiselta osin. Oulun satamassa vieraileville aluksille toimitettiin Webropol-pohjainen kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään alusten satamapalvelujen tarvetta, näkemyksiä satamapalvelujen digitalisoinnin tarpeesta sekä mielenkiinnosta digitalisointiin alusten näkökulmassa. Samalla pyrittiin saamaan vastaavaa tietoa niistä Oulun sataman vastasatamista, joissa alukset käyvät. Käytössä oli myös Oulun Satama Oy:lle syksyllä 2016 tehdyn digistrategiaselvityksen aineistoa, jota käytettiin soveltuvin osin työn pohjana.
Satamapalvelujen ja -toimintojen digitalisoinnin vaatiman pohjatiedon keräämistä varten tutustuttiin Fountain Park Oy:n Verkkoaivoriihi TM työkaluun, jonka avulla Oulun satamassa toimivien yritysten sekä heidän henkilökuntansa näkemyksiä, toiveita sekä mahdollisuuksia Oulun sataman tulevan kehittämisen ja digitalisoinnin tueksi voitaisiin kartoittaa. Toteutus perustuisi osallistavaan ja keskustelevaan sekä mahdollisimman laajaan eri satamassa toimivien ryhmien kuulemiseen.
Työssä avattiin digitalisaation nykytilaa merenkulun eri osa-alueilla, selkeytettiin ja koottiin yhteen erilaisia alalla tapahtuvia digitaalisia muutoksia sekä annettiin ideoita tulevia uudistuksia varten. Digitalisaation voidaan työn perusteella todeta alkaneen muuttamaan merenkulkua ja merilogistiikkaa peruuttamattomalla tavalla, eikä työn lopputulosten perusteella ole lainkaan perusteetonta puhua alan uudesta, suuresta murroksesta, merenkulku 4.0:sta.