Lukijatutkimus sanomalehti Keskisuomalaisen Tänään-osastolle
Venho, Vilma (2019)
Venho, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä lukijatutkimus sanomalehti Keskisuomalaisen Tänään-osastolle. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietää, millaisista aiheista sanomalehti Keskisuomalaisen lukijat haluaisivat lukea juttuja Tänään-osastolta. Lisäksi selvitettiin, mitä mieltä Keskisuomalaisen lukijat ovat Tänään-osastolla ilmestyvistä vakiopalstoista, eli säännöllisesti Tänään-osastolla ilmestyvistä osioista, jolla on oma nimensä ja jotka keskittyvät aina tiettyyn aihealueeseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli sanomalehti Keskisuomalainen. Se on Keski-Suomen alueella seitsemänä päivänä viikossa ilmestyvä sanomalehti ja levikkialueensa merkittävin paikallismedia. Tämä tutkimus oli lehden historian ensimmäinen eksklusiivisesti Tänään-osastoa koskenut lukijatutkimus.
Lukijatutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake sähköpostitse tilaajarekisteristä poimituille yhteensä noin 1500:lle sanomalehti Keskisuomalaisen tilaajalle. Vastauksia kyselyyn haluttiin ainakin 200, ja lopullinen vastaajien määrä oli 210. Kyselytutkimuksessa käytettiin sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tekstikenttiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään mediamaiseman murrosta 2000-luvulla sanomalehdistön näkökulmasta, sekä erityisesti sitä, miten lehtitalojen on muutettava toimintaansa pysyäkseen ajankohtaisina ja lukijoita houkuttavana mediana. Lehtitalojen ei pidä aliarvioida internetin vaikutusta journalismin tekemiseen, sekä kuluttajien haluun maksaa laadukkaasta journalismista.
Lukijatutkimuksen tulosten myötä sanomalehti Keskisuomalaisen Tänään-osastosta pystytään tekemään entistä paremmin lehden lukijoiden tarpeita vastaava lukukokemus. Tutkimuksen avulla saatiin myös tärkeää tietoa lehden lukijoiden lukutottumuksista ja -tavoista, vaikka se ei ollutkaan tutkimuksen pääasiallinen tavoite. The goal of this thesis was to conduct a reader survey for the Tänään-department of the newspaper Keskisuomalainen. The main objective was to find out what kind of topics the readers of newspaper Keskisuomalainen would like to read stories about from Tänään-department. In addition, the survey targeted the readers’ opinions on the regularly appearing columns of Tänään-department. These columns have their own distinct name and theme, and they stay the same every time they appear.
The client of this thesis was the newspaper Keskisuomalainen. It is a seven-day newspaper that is published in Central Finland and is its most prominent local media. This reader survey was the first in Keskisuomalainen’s history to exclusively concern the Tänään-department.
The reader survey was conducted by e-mailing the survey form to circa 1500 subscribers of newspaper Keskisuomalainen, who were picked from the subscriber register. The goal was to get at least 200 respondents, and the final number was 210. The survey used multiple choice questions and open text fields.
The literature review portion of this thesis considers the transformation of media in the beginning of the 21st century from the viewpoint of press, and especially how publishers have to change their operating in order to stay current and attractive for the readers. Publishers cannot underestimate the effects of internet on making journalism, and the consumers’ willingness to pay for quality journalism.
With the results of this reader survey, the Tänään-department of newspaper Keskisuomalainen can be made into a reading experience that meets the needs of the readers better than before. The survey also gave important information about the readers’ reading habits, even though it wasn’t its main goal.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli sanomalehti Keskisuomalainen. Se on Keski-Suomen alueella seitsemänä päivänä viikossa ilmestyvä sanomalehti ja levikkialueensa merkittävin paikallismedia. Tämä tutkimus oli lehden historian ensimmäinen eksklusiivisesti Tänään-osastoa koskenut lukijatutkimus.
Lukijatutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake sähköpostitse tilaajarekisteristä poimituille yhteensä noin 1500:lle sanomalehti Keskisuomalaisen tilaajalle. Vastauksia kyselyyn haluttiin ainakin 200, ja lopullinen vastaajien määrä oli 210. Kyselytutkimuksessa käytettiin sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tekstikenttiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään mediamaiseman murrosta 2000-luvulla sanomalehdistön näkökulmasta, sekä erityisesti sitä, miten lehtitalojen on muutettava toimintaansa pysyäkseen ajankohtaisina ja lukijoita houkuttavana mediana. Lehtitalojen ei pidä aliarvioida internetin vaikutusta journalismin tekemiseen, sekä kuluttajien haluun maksaa laadukkaasta journalismista.
Lukijatutkimuksen tulosten myötä sanomalehti Keskisuomalaisen Tänään-osastosta pystytään tekemään entistä paremmin lehden lukijoiden tarpeita vastaava lukukokemus. Tutkimuksen avulla saatiin myös tärkeää tietoa lehden lukijoiden lukutottumuksista ja -tavoista, vaikka se ei ollutkaan tutkimuksen pääasiallinen tavoite.
The client of this thesis was the newspaper Keskisuomalainen. It is a seven-day newspaper that is published in Central Finland and is its most prominent local media. This reader survey was the first in Keskisuomalainen’s history to exclusively concern the Tänään-department.
The reader survey was conducted by e-mailing the survey form to circa 1500 subscribers of newspaper Keskisuomalainen, who were picked from the subscriber register. The goal was to get at least 200 respondents, and the final number was 210. The survey used multiple choice questions and open text fields.
The literature review portion of this thesis considers the transformation of media in the beginning of the 21st century from the viewpoint of press, and especially how publishers have to change their operating in order to stay current and attractive for the readers. Publishers cannot underestimate the effects of internet on making journalism, and the consumers’ willingness to pay for quality journalism.
With the results of this reader survey, the Tänään-department of newspaper Keskisuomalainen can be made into a reading experience that meets the needs of the readers better than before. The survey also gave important information about the readers’ reading habits, even though it wasn’t its main goal.