Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sociala mediers inverkan på tonåringars psykiska hälsa

Eriksson, Vanessa (2019)

 
Avaa tiedosto
Eriksson Vanessa 2019.pdf (477.2Kt)
Lataukset: 


Eriksson, Vanessa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913079
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en allmän litteraturstudie om hur tonåringars psykiska hälsa påverkas av sociala medier. Människor i dagens samhälle använder sig allt mera av sociala medier och nya plattformar skapas. Detta arbete är skrivet inom ämnet hälsoteknologi. Syftet med arbetet är att ta reda på hur sociala medier påverkar den psykiska hälsan hos tonåringar. Frågeställning för arbete är: Hur påverkas tonåringars psykiska hälsa i åldern 12-19 år av sociala medier? Avgränsning för arbetet är tonåringar, psykisk hälsa och sociala medier. Tonåringar i dagens generation har växt upp med sociala medier. Som teoretisk referensram har Jean Watsons omvårdnadsteori används. Watsons omvårdnadsteori kopplas till resultatet för denna studie för att fördjupa den. Jean Watson ser människan som kropp, själ och ande. När någon av dessa komponenter är i obalans resulterar det i disharmoni, vilket leder till ohälsa. Metoden för arbetet är en allmän litteraturstudie som har analyserats i en innehållsanalys. För att få en relevant insamling av data används inklusionskriterier. De mest väsentliga artiklarna tas ut med hjälp av inklusionskriterierna och forskningsfrågan. I detta arbete har totalt 14 artiklar används enligt examensarbetets kriterier. Resultatet från artiklarna kategoriserades med hjälp av forskningsfrågan. Resultatkategorierna är positiv påverkan, i form av social support, socialt kontaktnätverk och positiv självkänsla. Negativ påverkan är nätmobbning, stress, negativ självkänsla, negativt självförtroende, sjukdomar och beroende. Övrig påverkan är sexuellt innehåll som kan förekomma på sociala medier och det privata på sociala medier. Tonåringar påverkas mestadels negativt av sociala medier. Enligt studien är stress den faktor som är vanligast. Det resultat som har erhållits i studien visar en ond cirkel av stress som sedan leder till en negativ självkänsla som kan leda till sjukdomar och ohälsa. Studien visar även hur tonåringarnas gemensamma kontaktnätverk finns på sociala medier där de delar med sig av sitt liv till sina vänner. Det är svårt att kontrollera vad tonåringarna gör på sociala medier. Det är viktigt att från tidig ålder sätta gränser för hur länge tonåringen skall vara på sociala medier. Som förälder har man ett visst ansvar att berätta om vad det innebär att gå med i sociala medier och vad man får göra och inte göra online. Detta är en väldigt aktuell problematik som kommer att utvecklas parallellt med teknologins utveckling. Den här studien kan utgöra en grund för vidare forskning inom samma område.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste