Oppimiskäsitykset sähkökitaransoiton opetuksessa
Kalliokoski, Kari (2009)
Kalliokoski, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112578
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutustua erilaisiin oppimiskäsityksiin ja pohtia niiden ilmenemistä sähkökitaransoiton opetuksessa. Tarkastelun kohteena olivat behavioristinen, konstruktivistinen ja humanistinen oppimiskäsitys. Teoriataustan pohjalta tarkastelin kahta sähkökitaransoiton oppimateriaalia, jotka olivat Teemu Viinikaisen ”Rytmi elää” sekä Mick Goodrickin ”The advancing guitarist – Applying guitar concepts & techniques”. Lisäksi pohdin oppimiskäsitysten ilmenemistä käytännön opetustyössä. Oppimiskäsityksiin tutustuminen osoitti, että jokaisessa näkemyksessä on sekä hyviä että huonoja puolia. Opettajan ei kannata luottaa opetuksessaan pelkästään yhden oppimiskäsityksen mukaiseen opetukseen, vaan valita opetustekniikka tilanteen ja oppilaan mukaan. Sähkökitaransoiton tekniikan opettamisessa behavioristinen näkemys voi olla perusteltua. Musiikin ymmärtämisen ja soittimen kokonaisvaltaisen hallinnan kannalta taas konstruktivistinen oppimiskäsitys toimii paremmin.