Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huollon työnsuunnittelun tehostaminen K-Caara Espoon korjaamossa

Höglund, Tatu (2019)

 
Avaa tiedosto
Höglund_Tatu.pdf (691.6Kt)
Lataukset: 


Höglund, Tatu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa huollon työnsuunnittelua vähentämällä huoltoja, joissa asiakas jää paikan päälle odottamaan työn valmistumista. Kyseiset asiakkaat pyrittiin myös saamaan korjaamolle mahdollisimman aikaisin, sekä pidempi kestoisissa töissä jättämään autonsa huoltoon päivän ajaksi.

Odottamaan jäävät asiakkaat ovat ongelma, sillä työnsuunnittelun kannalta he ovat vähemmän joustavia kuin asiakkaat, jotka jättävät auton korjaamolle päivän ajaksi. He saattavat esimerkiksi kieltäytyä tarvittavista lisätöistä, sillä se tarkoittaisi aikataulun venymistä.

Työ suoritettiin kolmen kuukauden aikana kolmessa eri jaksossa. Kaksi ensimmäistä jaksoa toimi vertailupohjana viimeisenä olevalle muutosjaksolle. Muutosjaksolla korjaamon ajanvarauskalenteria muutettiin jaksotetummaksi. Jaksotuksella pyrittiin ohjaamaan odottavia asiakkaita heti aamuun ja myös vähentämään korjaamon rasitusta asentajien taukojen aikana.

Vertailujaksot olivat keskenään hyvin samankaltaiset, joten niistä saatiin hyvä pohja vertailua varten. Muutosjaksoa tarkasteltaessa havaittiin, että kaikki seuratut arvot olivat parantuneet. Odottavien asiakkaiden määrää saatiin vähennettyä, he viipyivät korjaamolla aiempaa lyhyemmän ajan ja he myös saapuivat korjaamolle aikaisemmin. Tulokset annettiin korjaamon toiminnasta vastaaville henkilöille jatkopäätöksiä varten.
 
The goal of this thesis was to improve workshop scheduling by decreasing customers that wait on the site for their cars to finnish. The goal was to have them arrive earlier in the workshop and decrease their waiting time.

Customers that wait their cars to finish are a problem, because they are usually not as flexible as those who leave their cars. For example they might not want to make necessary repairs, because that increases their waiting time.

The thesis was conducted in three months and contained three separate periods. First two periods were the basis for the changes in the third period. In the third period the workshop calender was modified by dividing it in two. This helped to direct waiting customers more in to the morning instead of the midday

The first two periods were very similar so they worked well for comparison. When compared to the third period it was apparent, that all of the measured objects were improved. There were less waiting customers than before, they came in earlier and they stayed for a shorter period of time. Results were given to workshop manager who decides the continuation of the changes.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste