Hotellien vastuullisuusohjelmien erottuvuustekijät
Savonmäki, Inka (2019)
Savonmäki, Inka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Clarion Hotel Helsinki Airport. Tavoitteena oli etsiä tietoa toimeksiantajan suurimpien kilpailijoiden vastuullisuusohjelmista ja niiden painotuksista sekä erottuvuustekijöistä verrattuna Clarionin vastaavaan ohjelmaan. Tavoitteena oli saada selville, pystyykö Clarion erottumaan nykyisellä ohjelmallaan edukseen ja kiinnittämään kuluttajan huomion vai pitääkö muutoksia ohjelmaan tehdä seuraavalle vuodelle.
Opinnäytetyö alkaa yleiskatsauksella tutkittavasta aiheesta, selityksellä tutkielman tarkoituksesta sekä lukujen kuvailusta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen liittyen yritysvastuuseen ja sen kolmeen pääaiheeseen: sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristölliseen vastuuseen. Siinä käydään myös läpi tietoa toimeksiantajasta sekä heidän omasta vastuullisuussuunnitelmastaan.
Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimusmenetelmä. Se toteutettiin keräämällä tietoa havainnointitaulukkoon hotellien julkisuusnäkymästä, eli niiden nettisivuilta.
Tulokset osoittivat, että hotellien vastuullisuusohjelmissa on paljon samankaltaisuuksia johtuen lainsäädännöstä. Clarion hotelli kuitenkin erottuu erityisesti keskittymällä enemmän sosiaalisiin tapahtumiin, kuten esimerkiksi Pride sekä Happy Dog. Kaksi muuta hotellia puolestaan keskittyvät enemmän konkreettisiin tekoihin ja faktoihin.
Voitiin tehdä johtopäätökset, että työntekijöiden kouluttamista vastuullisuuteen täytyy hotellissa parantaa, sekä ympäristövastuun tärkeyden noustessa, yhdeksi pääalueista pitäisi vastuullisuussuunnitelmissa seuraaville vuosille nostaa vastuulliset hotellitoiminnot.
Opinnäytetyö alkaa yleiskatsauksella tutkittavasta aiheesta, selityksellä tutkielman tarkoituksesta sekä lukujen kuvailusta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen liittyen yritysvastuuseen ja sen kolmeen pääaiheeseen: sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristölliseen vastuuseen. Siinä käydään myös läpi tietoa toimeksiantajasta sekä heidän omasta vastuullisuussuunnitelmastaan.
Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimusmenetelmä. Se toteutettiin keräämällä tietoa havainnointitaulukkoon hotellien julkisuusnäkymästä, eli niiden nettisivuilta.
Tulokset osoittivat, että hotellien vastuullisuusohjelmissa on paljon samankaltaisuuksia johtuen lainsäädännöstä. Clarion hotelli kuitenkin erottuu erityisesti keskittymällä enemmän sosiaalisiin tapahtumiin, kuten esimerkiksi Pride sekä Happy Dog. Kaksi muuta hotellia puolestaan keskittyvät enemmän konkreettisiin tekoihin ja faktoihin.
Voitiin tehdä johtopäätökset, että työntekijöiden kouluttamista vastuullisuuteen täytyy hotellissa parantaa, sekä ympäristövastuun tärkeyden noustessa, yhdeksi pääalueista pitäisi vastuullisuussuunnitelmissa seuraaville vuosille nostaa vastuulliset hotellitoiminnot.