Raskaan liikenteen ajoneuvoasetusten muutosten vaikutukset E18 Muurla-Lohja tunnelijaksoilla
Kiiskinen, Lauri (2019)
Kiiskinen, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913344
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Ramboll Finland Oy:lle, joka on suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Työn kohteena oli Ramboll Finland Oy:n asiakasyritys Tieyhtiö Ykköstie Oy, joka toimii elinkaarihankkeena tuotetun E18 Muurla-Lohja moottoritieosuuden palvelusopimuksen tuottajana. Palvelusopimus on voimassa vuoteen 2029. Tarkoituksena oli laatia selvitys muuttuneista raskaan liikenteen ajoneuvoasetuksista, sekä etsiä vastauksia ja kehityskohteita Tieyhtiön havaitsemiin vaara- ja ongelmatilanteisiin.
Työssä käsitellään aluksi toimeksiantajayrityksiä Ramboll Finland Oy:tä sekä Tieyhtiö Ykköstie Oy:tä. Teoriaosuus käsittelee Suomen liikennemäärien kasvua, muuttuneita raskaan liikenteen ajoneuvoasetuksia sekä työn kohteena ollutta elinkaarihankkeena tuotettua E18 Muurla-Lohja moottoritieosuutta.
Työn keskeisimmät selvityskohteet olivat moottoritien keskialueen ylityspaikoilla havaitut raskaan liikenteen aiheuttamat vaara- ja ongelmatilanteet.
Työn tekemiseen käytettiin kolmea erilaista tutkimusmenetelmää, joita olivat tienkäyttäjille suunnattu tienkäyttäjäkysely, koeajotutkimus sekä ajouratutkimus, joka suoritettiin AutoCAD- ja AutoTURN- ohjelmistoja käyttäen. Kaikki kolme tutkimusta käytiin läpi ja niiden löydökset tuotiin esille.
Lopuksi pohdittiin tutkimusten aikana esille tulleita löydöksiä sekä tuotiin esille kehityskohteita ja jatkotoimenpiteitä ongelma- ja vaaratilanteiden selvittämiseksi. This thesis was written for the company Ramboll Finland Ltd which is design and consulting company. The subject of the work was Ramboll Finland’s client company Tieyhtiö Ykköstie Ltd which is the provider of the service agreement for E18 Muurla-Lohja motorway PPP-project. The service agreement is valid until 2029. The purpose of this work was to provide a full account on the changed vehicle regulations on heavy transportation and find solutions and development areas for problems and incidents noticed by Tieyhtiö Ykköstie Ltd.
At first, this work deals with Ramboll Finland Ltd and Tieyhtiö Ykköstie Ltd. Theory section goes through growth of traffic in Finland, changes of the vehicle regulations on heavy transport and the E18 Muurla-Lohja motorway.
The main research topics of this work were problem situations and incidents on the motorway central reservation crossing areas made by the heavy transportation.
Three different research methods were used in this work: road user survey for drivers, test drive research and vehicle swept path analysis made by AutoCad and AutoTURN softwares. All these three studies were reviewed and the findings were highlighted.
Finally, all results of the research were discussed and the solutions and development areas for further actions were presented to solve these problems and incidents.
Työssä käsitellään aluksi toimeksiantajayrityksiä Ramboll Finland Oy:tä sekä Tieyhtiö Ykköstie Oy:tä. Teoriaosuus käsittelee Suomen liikennemäärien kasvua, muuttuneita raskaan liikenteen ajoneuvoasetuksia sekä työn kohteena ollutta elinkaarihankkeena tuotettua E18 Muurla-Lohja moottoritieosuutta.
Työn keskeisimmät selvityskohteet olivat moottoritien keskialueen ylityspaikoilla havaitut raskaan liikenteen aiheuttamat vaara- ja ongelmatilanteet.
Työn tekemiseen käytettiin kolmea erilaista tutkimusmenetelmää, joita olivat tienkäyttäjille suunnattu tienkäyttäjäkysely, koeajotutkimus sekä ajouratutkimus, joka suoritettiin AutoCAD- ja AutoTURN- ohjelmistoja käyttäen. Kaikki kolme tutkimusta käytiin läpi ja niiden löydökset tuotiin esille.
Lopuksi pohdittiin tutkimusten aikana esille tulleita löydöksiä sekä tuotiin esille kehityskohteita ja jatkotoimenpiteitä ongelma- ja vaaratilanteiden selvittämiseksi.
At first, this work deals with Ramboll Finland Ltd and Tieyhtiö Ykköstie Ltd. Theory section goes through growth of traffic in Finland, changes of the vehicle regulations on heavy transport and the E18 Muurla-Lohja motorway.
The main research topics of this work were problem situations and incidents on the motorway central reservation crossing areas made by the heavy transportation.
Three different research methods were used in this work: road user survey for drivers, test drive research and vehicle swept path analysis made by AutoCad and AutoTURN softwares. All these three studies were reviewed and the findings were highlighted.
Finally, all results of the research were discussed and the solutions and development areas for further actions were presented to solve these problems and incidents.