Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moodle-oppimisalusta työsuojelun peruskurssin tukena

Kuvaja, Kimmo (2010)

 
Avaa tiedosto
Kuvaja_Kimmo.pdf (1.228Mt)
Lataukset: 


Kuvaja, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411521
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Moodle-oppimisalustalle työsuojelun peruskurssia tukeva verkko-oppimisympäristö. Edellisen lisäksi kirjoittaja halusi kehittää omaa osaamistaan verkko-oppimisympäristössä. Kurssin kohderyhmänä on yritysten työsuojeluorganisaatioissa toimivat henkilöt sekä muut asiasta kiinnostuneet. Tilanteissa kun opiskelija ei pääse lähipäivälle hän voi kuitenkin omatoimisesti opiskella päivän aiheet verkko-oppimisympäristössä ja tehdä tähän liittyvät kouluttajalle palautettavat tehtävät. Tämän lisäksi oppimisympäristöön palautetaan ennen kurssin alkua ennakkotehtävä ja kurssipäivien välissä suoritettava välitehtävä joka rakentuu kolmesta käytännönläheisestä tehtävästä.

Verkko-oppimisympäristöön luotiin työsuojelun peruskurssille sopiva rakenne, joka käsitti kuusi osaa – jokaista lähiopetuspäivää varten yksi osa – paitsi viidettä eli viimeistä jota ei työturvallisuuskeskuksen ohjeistuksen mukaan saa suorittaa etäopiskeluna – sekä omat osat ennakkotehtävälle ja välitehtävälle. Jokaiselle verkko-opiskelupäivälle luotiin rakenne joka vastasi lähiopetuspäivän rakennetta. Rakenteeseen lisättiin teoriaosuus sekä vastaavat tehtävät mitä lähipäivän aikana tehtiin muutamalla tarkentavalla tehtävällä lisättynä. Koska jokaisesta aihealueesta emme teetä ryhmätyötehtävää, vaan oppiminen rakentuu keskustelun pohjalle, on verkko-oppimisympäristössä oltava tarkentavia kysymyksiä joilla kouluttaja varmistaa opiskelijan osaamisen. Verkko-opetuksen lähtökohtana on kognitiivis-konstruktiivinen oppimiskäsitys sekä kokemuksellinen ”learning by doing” oppimiskäsitys.

Kehittämistyön tuloksena valmistui työsuojelun peruskurssin käyttöön kurssia tukeva rakenne verkko-oppimisympäristöön. Tämä tukee opiskelijoiden sitoutumista paremmin etä- ja korvaustehtävien tekemiseen kuin aikaisempi käytäntö.


Verkko-oppimisympäristön käyttö tulee lisääntymään meidänkin toimialalla yhä lisääntyvässä määrin. Tällä hetkellä se on käytössä erittäin hyvin erikoisammattitutkinnoissa kuten Tekniikan EAT ja Tuotekehittäjän EAT. Tästä on hyvä lähteä kehittämään myös laajempaa työsuojelun tietopankkia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste