Vanhempien ohjaaminen toimintaterapiassa, kun lapsella on tunteiden säätelyn ja ilmaisun haasteita : Kyselytutkimus
Kuusjärvi, Fanny; Kumpula, Tuulikki (2019)
Kuusjärvi, Fanny
Kumpula, Tuulikki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211387
Tiivistelmä
Tunnetaidot ja niiden oppiminen on merkittävä osa lapsen kehitystä. Lapsi oppii tunnetaitoja turvallisessa kiintymyssuhteessa, joten vanhimmalla on tärkeä rooli lapsen tunne-elämän kehittymisessä. Tunnetaidot on käsitteenä laaja ja moninainen, joten opinnäytetyössä keskityttiin tunteiden säätelyyn ja ilmaisuun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla selvittää, miten toimintaterapeutti voi ohjata vanhempia, kun lapsella on tunteiden säätelyn ja ilmaisun haasteita. Lisäksi kyselyssä kartoitettiin toimintaterapeuttien kokemuksia vanhempien ohjaamisesta sekä ohjauksen vaikutuksia lapsen tunnetaitoihin. Tavoitteena oli saada toimintaterapeuttien käyttöön konkreettisia keinoja lapsiasiakkaan vanhempien kanssa työskentelyyn.
Sähköiseen Webropol -kyselyyn vastasi 19 toimintaterapeuttia ympäri Suomea. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analysoinnin tukena käytettiin kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (CMOP-E).
Tuloksissa nousi esiin useita konkreettisia keinoja, joita toimintaterapeutit voivat hyödyntää vanhempien ohjaamiseen. Keinoja olivat muun muassa kuvallisen materiaalin antaminen, mallintaminen sekä Zones of regulation -ohjelma. Valtaosa vastaajista kertoi vanhempien ohjaamisen kuuluvan aina heidän työskentelyynsä, mutta kokemukset siitä vaihtelivat. Vastaajat olivat havainneet samankaltaisia muutoksia lapsessa vanhempien ohjaamisen myötä. Vastauksista nousi yleisimpinä muutoksina tunteiden sanallistamisen ja säätelyn helpottuminen. Toimintaterapeutit voivat lisätä tutkimuksen avulla tietämystään, miksi vanhempien ohjaus on tärkeää lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla selvittää, miten toimintaterapeutti voi ohjata vanhempia, kun lapsella on tunteiden säätelyn ja ilmaisun haasteita. Lisäksi kyselyssä kartoitettiin toimintaterapeuttien kokemuksia vanhempien ohjaamisesta sekä ohjauksen vaikutuksia lapsen tunnetaitoihin. Tavoitteena oli saada toimintaterapeuttien käyttöön konkreettisia keinoja lapsiasiakkaan vanhempien kanssa työskentelyyn.
Sähköiseen Webropol -kyselyyn vastasi 19 toimintaterapeuttia ympäri Suomea. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analysoinnin tukena käytettiin kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (CMOP-E).
Tuloksissa nousi esiin useita konkreettisia keinoja, joita toimintaterapeutit voivat hyödyntää vanhempien ohjaamiseen. Keinoja olivat muun muassa kuvallisen materiaalin antaminen, mallintaminen sekä Zones of regulation -ohjelma. Valtaosa vastaajista kertoi vanhempien ohjaamisen kuuluvan aina heidän työskentelyynsä, mutta kokemukset siitä vaihtelivat. Vastaajat olivat havainneet samankaltaisia muutoksia lapsessa vanhempien ohjaamisen myötä. Vastauksista nousi yleisimpinä muutoksina tunteiden sanallistamisen ja säätelyn helpottuminen. Toimintaterapeutit voivat lisätä tutkimuksen avulla tietämystään, miksi vanhempien ohjaus on tärkeää lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.