Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ikääntyvä väestö lentomatkustajina - ostopäätökseen vaikuttavat tekijät lentoyhtiön valinnassa

Kontio, Nikita (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (837.1Kt)
Lataukset: 


Kontio, Nikita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013453
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen on globaalisti havaittu ilmiö, mikä tulee vaikuttamaan kuluvan vuosisadan aikana valtaosaa maailman valtioista. Väestön ikääntymisen vaikutukset tulevat näkymään myös matkailun sektorilla. Pidentynyt elinajanodote, vaurastuminen, eläkkeellä vietetyt terveemmät vuodet ja kiinnostus matkustamiseen saavat yhä useamman ikääntyvän viettämään vapaa-aikaansa matkustellen.

Tämä opinnäytetyö tutkii ikääntyvää väestöä vapaa-ajan lentomatkustajina ja pyrkii löytämään kohderyhmän ostopäätökseen johtavia syitä lentoyhtiön valinnassa. Työn tavoitteena on selvittää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ostokäyttäytymisen ja ostoprosessin perusteella. Alatavoitteena on selvittää kohderyhmän matkustustottumuksia.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee ikääntyvää väestöä ja sen potentiaalia matkailun sektorilla sekä lentoliikenteessä. Toisessa osassa syvennytään ostopäätöksen muodostumiseen ja käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä työnä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselytutkimus, koska kohderyhmästä haluttiin saada edustava otos nopealla aikataululla. Kysely jaettiin Facebookin matkailuaiheisessa ryhmässä, josta kohderyhmä tavoitettiin mahdollisimman nopeasti ja helposti. Kysely tehtiin keväällä 2019 ja vastauksia saatiin yhteensä 71.

Tulosten perusteella yli 60 –vuotiaat ovat aktiivinen lentomatkustajaryhmä, jotka tekevät vuosittain keskimäärin 3-4 vapaa-ajan matkaa lentäen. Tietoa etsitään eniten lentoyhtiön omilta kotisivuilta. He ovat enemmissä määrin omatoimisia lentomatkustajia ja suosivat ryhmämatkustamisen sijaan omatoimista matkailua puolison kanssa. Matkapaketin ostamisen sijaan lennot ostetaan itsenäisesti internetistä. Keskeisimpänä tuloksena ostopäätökseen vaikuttaa hinta, suora lento, turvallisuus ja täsmällisyys.

Johtopäätöksinä tuloksia tarkastellessa voidaan havaita, että kohderyhmä on laatu- ja hintatietoinen asiakassegmentti, joka odottaa lentoyhtiöltä hyvää palvelua. Lentoyhtiön on tärkeää tunnistaa kohderyhmän odotukset, jotta heille voidaan tarjota asiakaskokemukset ylittävää palvelua ja näin erottua kilpailijoistaan markkinoilla. Ostokäyttäytyminen ohjaa kohderyhmän ostopäätöstä koko ostopäätösprosessin ajan ja asiakaskokemuksen tärkeys korostuu lentoyhtiötä valitessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste