Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hankintakategorioiden kehittäminen: Nopeasti kasvavan yrityksen ongelmat

Taskinen, Lasse (2019)

Avaa tiedosto
taskinen_lasse.pdf (1.480Mt)
Lataukset: 


Taskinen, Lasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113634
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hankintojen ja erityisesti kategoriastrategian kehittäminen suomalaisessa PK-yrityksessä. Opinnäytetyö oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimeksiantama. Tavoitteena oli tunnistaa hankintakategorioiden analysointiin ja kehittämiseen sopivat menetelmät, sekä saadun aineiston analysointi pääkategorioiden tasolla. Tulosten avulla pyrittiin antamaan suosituksia kategoriastrategian kehittämiseksi. Tutkimusaineistona oli aikavälillä 2.10.2017 – 31.7.2018 toimitettujen tuotteiden ja palvelujen ostotilausrivit. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusta, mutta osassa tutkimusta käytettiin myös kvalitatiivista arviointia kategorioiden riskeihin liittyen. Tutkimuksen tuloksissa esitetään hankintojen kulut, sekä ABC-analyysin mukainen jaottelu kuvaajissa ja taulukoissa. Tarkastelu tehdään pää- ja alakategoriatasolla. Portfolioanalyysin tulokset esitetään taulukossa pääkategorioille. Analyysissä pystyttiin identifioimaan taloudellisesti ja riskien kannalta tärkeimmät pääkategoriat. Tutkimusaineiston luovuttanut yritys oli nopean kasvun vaiheessa, eikä sillä vielä ollut hankinta- tai kategoriastrategiaa, eikä hankintoja seurattu tarkasti. Tutkimuksen tulokset antavat pohjan tarkemmalle tuotekategorioiden analyysille. Yritykselle ehdotettiin säännöllistä hankintakategorioiden seuraamista opinnäytetyössä esitetyillä menetelmillä, sekä hankintakategorioiden ja toimittajien suoriutumisen mittaamista esimerkiksi tasapainotettujen tuloskorttien avulla. Portfolioanalyysin perusteella suositellaan kategoriastrategian luomista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste