Sähköisen jakelujärjestelmän implementointi juomateollisuudessa
Kemppainen, Juha-Matti (2019)
Kemppainen, Juha-Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812615
Tiivistelmä
Sinebrychoffin omistava Carlsberg-konserni tarvitsi tietoa uudesta sähköisestä jakelujärjes-telmästä nimeltä ePOD. Nykyisin kuljettajat tulostavat asiakkaalle toimitustositteen kuorman toimittamisen jälkeen. Järjestelmä tulee korvaamaan vanhan EMD-käsipäätejärjestelmän, sekä sen ohessa käytettävät kannettavat tulostimet. Muutos ePOD:n myötä poistaa vaatimuksen tulostamiselle ja lähettää toimitustositteen asiakkaan sähköpostiin kuorman toimittamisen jälkeen. Tutkimuksessa tarkasteltiin ePOD:n kustannusrakennetta, implementointia ja riskianalyysiä. Lisäksi ePOD:n myötä on tutkittu alustavasti RFID-järjestelmän käyttämistä lastausalueella tehostamaan lastausprosessia.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa menetelmässä tarkastelu perustui ePOD- ja EMD-järjestelmien kustannusrakenteisiin, joita vertailtiin ja analysoitiin kannattavuuden perusteella. Vuosivolyy-meja ja niiden käyttäytymistä käytettiin havainnollistamaan tarvetta uudelle järjestelmälle kasvavan kysynnän vuoksi. Kvalitatiivinen menetelmä antoi tarvittavat tiedot ja mielipiteet implementoinnin sekä asiakkaan mielipiteistä tietoisuuteen. Aineiston keräily perustui säh-köposteihin, haastatteluihin, havainnointiin ja ”käytäväkeskusteluihin” Sinebrychoffin henkilöstön kanssa sekä asiakasrajapinnassa.
Tulokset näyttivät ePOD-järjestelmän kannattavuuden. Riskianalyysissä ei todettu suuria riskitekijöitä, jotka voisivat vaarantaa operatiivisen käytön. Implementointi onnistuu selkeällä ja järjestelmällisellä koulutuksella sekä alkuvaiheen testaamisella. RFID-järjestelmä tulisi lisäämään kiertonopeutta lastausalueella, mutta lisäisi kustannuksia. Loppupäätelmä on, että uusien järjestelmien käyttöönotto on kannattavaa.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa menetelmässä tarkastelu perustui ePOD- ja EMD-järjestelmien kustannusrakenteisiin, joita vertailtiin ja analysoitiin kannattavuuden perusteella. Vuosivolyy-meja ja niiden käyttäytymistä käytettiin havainnollistamaan tarvetta uudelle järjestelmälle kasvavan kysynnän vuoksi. Kvalitatiivinen menetelmä antoi tarvittavat tiedot ja mielipiteet implementoinnin sekä asiakkaan mielipiteistä tietoisuuteen. Aineiston keräily perustui säh-köposteihin, haastatteluihin, havainnointiin ja ”käytäväkeskusteluihin” Sinebrychoffin henkilöstön kanssa sekä asiakasrajapinnassa.
Tulokset näyttivät ePOD-järjestelmän kannattavuuden. Riskianalyysissä ei todettu suuria riskitekijöitä, jotka voisivat vaarantaa operatiivisen käytön. Implementointi onnistuu selkeällä ja järjestelmällisellä koulutuksella sekä alkuvaiheen testaamisella. RFID-järjestelmä tulisi lisäämään kiertonopeutta lastausalueella, mutta lisäisi kustannuksia. Loppupäätelmä on, että uusien järjestelmien käyttöönotto on kannattavaa.