Pyöräpanssariajoneuvo tutkintojen kehittäminen
Alapeteri, Petri (2019)
Alapeteri, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611954
Tiivistelmä
Pääesikunta on asettanut yhdeksi tavoitteeksi panssariajoneuvojen koulutuksen kehittämisen. Yhtenä kehittämisen osa-alueena on ajo-oikeus tutkinnot. Panssariajoneuvot jaetaan telapanssariajoneuvoihin ja pyöräpanssariajoneuvoihin. Pyöräpanssariajoneuvokoulutusta annetaan kolmella tutkintoalueella. Tavoitteena oli tutkia kolmea asiaa. Otetaanko pyöräpanssariajoneuvojen tutkinnot kaikilla alueilla samalla tavoin? Vastaako tutkinnot annettua koulutusta? Mittaako tutkinnot oikeita asioita? Työlle oli Pääesikunnan logistiikkaosaston myöntämä tutkimuslupa.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä asiaan liittyvään ajoneuvo- ja ajo-oikeuslainsäädäntöön, määräyksiin sekä ohjeisiin. Lisäksi toteutettiin kaksi kyselyä: koulutuksen tilaajalle sekä kouluttajille. Kyselyä täydennettiin havainnoimalla osallistumalla tutkintojen toteuttamiseen eri katsastusalueilla ja tutkintojen vastaanottajille sekä kouluttajille suunnatuilla haastatteluilla.
Tuloksena todettiin, että tutkinnot mittaavat hyvin opetettavia asioita. Kuitenkin koulutus- ja opetussuunnitelmissa havaittiin päivittämisen tarpeita. Tutkintojen toteutuksen osalta havaittiin pieniä alueellisia eroja. Tutkintojen mittareiden eroavaisuudet ja puuttumiset olivat merkittävin huomio.
Johtopäätöksien perusteella syntyi kymmenen kehitysehdotusta, jotka liittyivät koulutus- ja opetussuunnitelmien päivittämiseen, tutkintojen eri osa-alueiden mittaamiseen ja rakenteeseen sekä tutkintojen toteuttamisen laajuuteen. Näiden avulla voidaan jatkossa kehittää yhteneväiset normistot ja ohjeistukset, joiden mukaan toimiessamme voidaan taata jokaiselle varusmiehelle samanarvoisen koulutus.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä asiaan liittyvään ajoneuvo- ja ajo-oikeuslainsäädäntöön, määräyksiin sekä ohjeisiin. Lisäksi toteutettiin kaksi kyselyä: koulutuksen tilaajalle sekä kouluttajille. Kyselyä täydennettiin havainnoimalla osallistumalla tutkintojen toteuttamiseen eri katsastusalueilla ja tutkintojen vastaanottajille sekä kouluttajille suunnatuilla haastatteluilla.
Tuloksena todettiin, että tutkinnot mittaavat hyvin opetettavia asioita. Kuitenkin koulutus- ja opetussuunnitelmissa havaittiin päivittämisen tarpeita. Tutkintojen toteutuksen osalta havaittiin pieniä alueellisia eroja. Tutkintojen mittareiden eroavaisuudet ja puuttumiset olivat merkittävin huomio.
Johtopäätöksien perusteella syntyi kymmenen kehitysehdotusta, jotka liittyivät koulutus- ja opetussuunnitelmien päivittämiseen, tutkintojen eri osa-alueiden mittaamiseen ja rakenteeseen sekä tutkintojen toteuttamisen laajuuteen. Näiden avulla voidaan jatkossa kehittää yhteneväiset normistot ja ohjeistukset, joiden mukaan toimiessamme voidaan taata jokaiselle varusmiehelle samanarvoisen koulutus.