Oman elämänsä vangit : elämäntaitojen sisällöt vankilaopetuksessa
Luomala, Mari (2009)
Luomala, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112573
Tiivistelmä
Vankiloissa vapausrangaistustaan kärsivien vankien elämänhallinta on yleisesti heikkoa. Heillä on keskimääräistä enemmän päihdeongelmia, kouluttamattomuutta, työttömyyttä ja ammatillisten valmiuksien puutteita sekä syrjäytymistä. Lisäksi heidän asenteensa sekä ajattelu- ja käyttäytymismallinsa saattavat altistaa rikoksiin. Vankeuslakiin onkin kirjattu tavoitteiksi vankien elämänhallintataitojen parantaminen sekä rikoksettomaan elämään ohjaaminen. Vankilassa toimivan oppilaitoksen tulee myös noudattaa näitä päätavoitteita ja tavoitteiden tulisi myös näkyä opetussuunnitelmissa. Ammattistartin opetussuunnitelmaan kuuluu elämäntaitojen opetus. Jotta vankilassa järjestettävän ammattistarttikoulutuksen sisältö vastaisi juuri vankiopiskelijoiden tarpeita, olen tässä kehittämishankkeessani pyrkinyt löytämään niitä oleellisimpia elämänhallinnan puutteita jotka vaikeuttavat vangin arjen hallintaa siviilissä. Taustana sekä aineistona olen käyttänyt vuoden aikana keräämiäni tietoja vankien tekemistä itsearvioinneista sekä haastatteluista. Kehittämishanke sisältää taustaa uudesta vankeuslaista, lain edellyttämistä toimintaperiaatteista, tavoitteista sekä yleistä tietoa vangeista, heidän kuntoutustarpeistaan sekä kuntoutuksen periaatteista. Kehittämishankkeeseen olen koonnut itsearvoinneista esiin nousseita elämänhallinnan puutteita sekä niiden pohjalta laaditun lukusuunnitelman vankilan ammattistartin elämäntaitojen opetukseen. Kehittämishankkeessa on myös liitteenä Oulun vankilan ammattistartin käyttöön laatimani toiminnallisten perusvalmiuksien itsearviointi lomake.