Yhteisöllisyys osaksi liiketoimintaa
Frilander, Maria (2019)
Frilander, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013568
Tiivistelmä
Yhteisöllisyyttä on kuvailtu ajan saatossa enimmäkseen myönteisenä asiana, jota monet tavoittelevat muun muassa asuinpaikallaan ja nykyaikana myös internetissä. Siihen pyritään myös yrityksien sisällä, sillä yhteisöllisyyden tunteella on todettu olevan vaikutusta työpaikan ilmapiiriin. Liiketoiminnan sisäinen yhteisöllisyys heijastuu myös yrityksen sisältä asiakkaille. Voiko yhteisöllisyyttä luoda ja tuoda yrityksen ulkopuolelle liiketoimintaympäristössä asuvien sekä asiakkaiden keskuuteen ja edistääkö se liiketoimintaa? Tässä opinnäytetyön osassa on myös tutkittu yhteisöllisyyden sopivuutta Lapinlahden kunnassa Alapitkän kylällä sijaitsevaan kesäkahvila Unskan toimintaympäristöön.
Osana opinnäytetyötä vasta toimintansa aloittaneelle kesäkahvilalle laadittiin liiketoimintasuunnitelma. Tämän työn julkaistava versio ei sisällä liiketoimintasuunnitelmaa, sillä se on liikesalaisuuksien vuoksi salainen. Kesäkahvilan asiakkaille laadittiin Webropol-asiakaskysely, jonka tulokset toimivat yritystoiminnan kehittämisen apuna. Tulokset on esitetty osana liiketoimintasuunnitelmaa. Asiakaspalautteen avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä kesäkahvilan tuotteista, palveluista sekä kylän yhteisöllisyydestä ja sen parantamisesta. Kyselytutkimus oli määrällinen, vaikka osa kysymyksistä olivat laadullisia. Kyselytutkimuksen luotettavuutta on arvioitu tässä opinnäytetyön osassa.
Opinnäytetyöllä on kokonaisuudessaan pyritty korostamaan yhteisöllisyyden merkitystä liiketoiminnalle ja liiketoimintaympäristölle. Kesäkahvilan toiminta ja asiakaskyselystä saadun asiakaspalautteen ansiosta yhteisöllisyyden luominen ja kehittäminen Alapitkän kylällä paranevat.
Tavoitteena oli tehdä toimiva liiketoimintasuunnitelma ja kirjoittaa liiketoiminnan teemaan sopivasta aiheesta tutkimus. Projekti alkoi lokakuussa 2018 ja tavoitteeseen, eli valmiiseen opinnäytetyöhön päästiin kokonaisuudessaan toukokuussa 2019.
Osana opinnäytetyötä vasta toimintansa aloittaneelle kesäkahvilalle laadittiin liiketoimintasuunnitelma. Tämän työn julkaistava versio ei sisällä liiketoimintasuunnitelmaa, sillä se on liikesalaisuuksien vuoksi salainen. Kesäkahvilan asiakkaille laadittiin Webropol-asiakaskysely, jonka tulokset toimivat yritystoiminnan kehittämisen apuna. Tulokset on esitetty osana liiketoimintasuunnitelmaa. Asiakaspalautteen avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä kesäkahvilan tuotteista, palveluista sekä kylän yhteisöllisyydestä ja sen parantamisesta. Kyselytutkimus oli määrällinen, vaikka osa kysymyksistä olivat laadullisia. Kyselytutkimuksen luotettavuutta on arvioitu tässä opinnäytetyön osassa.
Opinnäytetyöllä on kokonaisuudessaan pyritty korostamaan yhteisöllisyyden merkitystä liiketoiminnalle ja liiketoimintaympäristölle. Kesäkahvilan toiminta ja asiakaskyselystä saadun asiakaspalautteen ansiosta yhteisöllisyyden luominen ja kehittäminen Alapitkän kylällä paranevat.
Tavoitteena oli tehdä toimiva liiketoimintasuunnitelma ja kirjoittaa liiketoiminnan teemaan sopivasta aiheesta tutkimus. Projekti alkoi lokakuussa 2018 ja tavoitteeseen, eli valmiiseen opinnäytetyöhön päästiin kokonaisuudessaan toukokuussa 2019.