BCN Dynamic Wayfinding käytettävyys ja käyttökokemus
Vainio, Nestori (2019)
Vainio, Nestori
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten hyvin BCN Dynamic Wayfinding opastejärjestelmän käytettävyys ja käyttökokemus on otettu huomioon. Tutkimuksessa selvitettiin myös minkälaisia kehitysideoita ja parannusehdotuksia Wayfindingiin syntyi tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksessa toteutettiin web-pohjainen käytettävyystesti sekä kysely käyttökokemuksesta. Käytettävyystesti suoritettiin seitsemällä testikäyttäjällä kauppakeskus Itiksessä. Tutkimus ja käytettävyystesti toteutettiin keväällä 2019.
Tutkimuksessa perehdytään käytettävyyden ja käyttökokemuksen yleisesti hyväksyttyihin ja käytettyihin teorioihin. Teoriaosiossa käydään läpi myös teoriaa käytettävyystestauksesta ja käytettävyysongelmien vakavuusluokittelusta. Näiden tietojen pohjalta tutkimukselle luotiin käytettävyystesti, joka sisälsi neljä käytännön tehtävää sekä kyselyn käyttökokemuksesta, joka täydensi suoritettujen tehtävien vastauksia. Ennen käytettävyystestin toteuttamista tutkimuksessa suoritettiin pilottitesti, jolla varmistettiin tehtävien ja kyselyn selkeys ja ymmärrettävyys.
Käytettävyystestin ja käyttökokemus kyselyn tuloksien perusteella BCN Dynamic Wayfindingin käytettävyys ja käyttökokemus on otettu huomioon sitä suunniteltaessa ja minkäänlaisia kriittisiä käytettävyysongelmia ei testikäyttäjien tehtävien suorittamisen aikana ilmennyt. Testikäyttäjät havaitsivat yksittäisiä ongelmia käyttöliittymässä, mutta he selvittivät
nämä ongelmat ilman suurta vaikutusta käyttökokemukseen. Testikäyttäjät kokivat Wayfindingin käytön miellyttäväksi ja hyödylliseksi, sekä kaikista asioista, jotka eivät testikäyttäjiä miellyttäneet synnytti heillä kehitys- tai parannusidean havaitusta ongelmasta, joka vahvistaa tuloksien yleistä positiivisuutta. Testikäyttäjien vastauksista käyttökokemus kyselyyn ja tuloksien analysoinnista tutkimuksessa pystyttiin luomaan konkreettisia parannusehdotuksia ja kehitysideoita Wayfindingiin. Keskeisimpänä toimintona parannuksille oli Wayfindingin kartan ehdottama reitti haluttuun liikkeeseen tai myymälään. Testikäyttäjät toivoivat selkeämpää näkyvyyttä kerroksista, kartan piirtämään reittiin ja kartan reitin muistettavuuteen. Käytettävyystestin aikana tehtyjen havaintojen pohjalta pystytään myös päättelemään, kuinka tärkeänä osana Wayfindingin ohessa toimivien teknisten laitteiden toimivuus ja tehokkuus ovat käytettävyyttä ja käyttökokemusta kokonaisuudessaan.
Tutkimuksessa perehdytään käytettävyyden ja käyttökokemuksen yleisesti hyväksyttyihin ja käytettyihin teorioihin. Teoriaosiossa käydään läpi myös teoriaa käytettävyystestauksesta ja käytettävyysongelmien vakavuusluokittelusta. Näiden tietojen pohjalta tutkimukselle luotiin käytettävyystesti, joka sisälsi neljä käytännön tehtävää sekä kyselyn käyttökokemuksesta, joka täydensi suoritettujen tehtävien vastauksia. Ennen käytettävyystestin toteuttamista tutkimuksessa suoritettiin pilottitesti, jolla varmistettiin tehtävien ja kyselyn selkeys ja ymmärrettävyys.
Käytettävyystestin ja käyttökokemus kyselyn tuloksien perusteella BCN Dynamic Wayfindingin käytettävyys ja käyttökokemus on otettu huomioon sitä suunniteltaessa ja minkäänlaisia kriittisiä käytettävyysongelmia ei testikäyttäjien tehtävien suorittamisen aikana ilmennyt. Testikäyttäjät havaitsivat yksittäisiä ongelmia käyttöliittymässä, mutta he selvittivät
nämä ongelmat ilman suurta vaikutusta käyttökokemukseen. Testikäyttäjät kokivat Wayfindingin käytön miellyttäväksi ja hyödylliseksi, sekä kaikista asioista, jotka eivät testikäyttäjiä miellyttäneet synnytti heillä kehitys- tai parannusidean havaitusta ongelmasta, joka vahvistaa tuloksien yleistä positiivisuutta. Testikäyttäjien vastauksista käyttökokemus kyselyyn ja tuloksien analysoinnista tutkimuksessa pystyttiin luomaan konkreettisia parannusehdotuksia ja kehitysideoita Wayfindingiin. Keskeisimpänä toimintona parannuksille oli Wayfindingin kartan ehdottama reitti haluttuun liikkeeseen tai myymälään. Testikäyttäjät toivoivat selkeämpää näkyvyyttä kerroksista, kartan piirtämään reittiin ja kartan reitin muistettavuuteen. Käytettävyystestin aikana tehtyjen havaintojen pohjalta pystytään myös päättelemään, kuinka tärkeänä osana Wayfindingin ohessa toimivien teknisten laitteiden toimivuus ja tehokkuus ovat käytettävyyttä ja käyttökokemusta kokonaisuudessaan.