Tutkivan oppimisen malli opetustyön viitekehyksenä : opettajan pedagogisen toiminnan kehittämishanke ammattikorkeakoulun sosiaalialan aikuiskoulutusryhmässä
Nuutinen, Teija (2010)
Nuutinen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010080612645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010080612645
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan opettajan pedagogisen toiminnan kehittämishanke. Kehittämishankkeessa kokeiltiin tutkivan oppimisen prosessimallia opetustyön jäsentämisessä yhden ammattikorkeakoulun sosiaalialan aikuisopiskelijaryhmän parissa. Lisäksi kokeiltiin yhteistoiminnallisen oppimisen ryhmäme-netelmiä. Kokeiluryhmä, jossa tutkivan oppimisen ideoita kokeillaan, oli opintojensa loppusuoralla oleva aikuisopiskelijaryhmä. Kehittämishanke toteutettiin ryhmän kolmen eri kurssin aikana syys-joulukuussa 2009.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää 1)Millainen tutkivan oppimisen ajattelu- ja prosessimalli on? 2) Miten tutkivan oppimisen ajattelu- ja prosessimallia voi soveltaa opetustyön jäsentämiseen?
Kokeiluryhmän neljän kuukauden pituista oppimisprosessia jäsennetään tutkivan oppimisen prosessi-mallin vaiheissa ((Hakkarainen, Lonka, Lipponen 2004, 300). Vaiheet ovat: 1) kontekstin luominen, 2) ongelmien asettaminen, 3) työskentelyteorioiden luominen, 4) kriittinen arviointi, 5) syventävän tiedon hankkiminen, 6) tarkennetun ongelman asettaminen, 7) uuden työskentelyteorian luominen ja 8) jaettu asiantuntijuus.
Tämän kehittämishankkeen pohjalta voidaan sanoa, että tutkivan oppimisen prosessimalli soveltuu hyvin konstruktivistisesti suuntautuneen opettajan pedagogisen toiminnan jäsentämiseen. Tutkivan oppimisen ajattelu- ja toimintamalli näyttäytyy opettajalle positiivisena ja osallistujia osallistavana pe-dagogisena lähestymistapana, joka soveltuu erityisesti aikuisopiskelijoiden opetustyöhön.
Erityisesti korostuvat kriittisen arvioinnin ja jaetun asiantuntijuuden elementit. Kehittämishankkeen pohjalta esitetään, että kriittinen arviointi ja jaettu asiantuntijuus eivät ole erillisiä prosessin vaiheita vaan läpäisevät koko tutkivan oppimisen prosessin alusta loppuun. Yhteistoiminnalliset ryhmämene-telmät soveltuvat hyvin tutkivan
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää 1)Millainen tutkivan oppimisen ajattelu- ja prosessimalli on? 2) Miten tutkivan oppimisen ajattelu- ja prosessimallia voi soveltaa opetustyön jäsentämiseen?
Kokeiluryhmän neljän kuukauden pituista oppimisprosessia jäsennetään tutkivan oppimisen prosessi-mallin vaiheissa ((Hakkarainen, Lonka, Lipponen 2004, 300). Vaiheet ovat: 1) kontekstin luominen, 2) ongelmien asettaminen, 3) työskentelyteorioiden luominen, 4) kriittinen arviointi, 5) syventävän tiedon hankkiminen, 6) tarkennetun ongelman asettaminen, 7) uuden työskentelyteorian luominen ja 8) jaettu asiantuntijuus.
Tämän kehittämishankkeen pohjalta voidaan sanoa, että tutkivan oppimisen prosessimalli soveltuu hyvin konstruktivistisesti suuntautuneen opettajan pedagogisen toiminnan jäsentämiseen. Tutkivan oppimisen ajattelu- ja toimintamalli näyttäytyy opettajalle positiivisena ja osallistujia osallistavana pe-dagogisena lähestymistapana, joka soveltuu erityisesti aikuisopiskelijoiden opetustyöhön.
Erityisesti korostuvat kriittisen arvioinnin ja jaetun asiantuntijuuden elementit. Kehittämishankkeen pohjalta esitetään, että kriittinen arviointi ja jaettu asiantuntijuus eivät ole erillisiä prosessin vaiheita vaan läpäisevät koko tutkivan oppimisen prosessin alusta loppuun. Yhteistoiminnalliset ryhmämene-telmät soveltuvat hyvin tutkivan