Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Låt mig delta : Rekommendationer för att främja tillgänglighet och inklusion inom Luckans barnkultur

Klingstedt, Catherine (2019)

 
Avaa tiedosto
Klingstedt_Catherine.pdf (3.312Mt)
Lataukset: 


Klingstedt, Catherine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214152
Tiivistelmä
I samband att Luckans barnkulturverksamhet utvecklas skapas nya behov. Syftet med detta handlingsbaserade examensarbete har varit att hjälpa Luckans nationella nätverk att vidareutveckla sin barnkulturverksamhet gällande tillgänglighet och inklusion. Ett ytterligare syfte har varit att främja medvetenheten om en tillgänglig barnkultur som är socialt inkluderande. För detta handlingsbaserade examensarbete har Föreningen Luckan r.f. fungerat som uppdragsgivare.
Målet med examensarbetet har varit att skapa och utföra en enkätundersökning som undersöker alla de föreningar i Finland som upprätthåller Luckan verksamhet, gällande barnkulturens tillgänglighet och inklusion. Med relevant teori och enkätundersökningens analys har jag skapat rekommendationer åt Luckan.
I examensarbetet behandlas teori om tillgänglighet, inklusion, social inklusion och tillgänglig barnkultur som är socialt inkluderande. Utifrån dessa teorier i kombination med en analys av enkätundersökningen har jag skapat rekommendationer. Dessa rekommendationer är utformade för att stöda personer som jobbar med barnkultur i Luckan, men även andra aktörer och intresserade av ämnet är välkomna att ta del av examensarbetet.
Analysen av enkätundersökningen visar att det inom nätverket finns sakkunskap inom flera områden exempelvis nätverkskunnande, att utveckla barnkulturverksamheten med liten budget och att skapa barnkulturverksamhet som målgruppen ännu inte har efterfrågat. Luckan kan kontinuerligt erbjuda barnkulturverksamhet av hög kvalitet som tar i beaktande olika tillgänglighets- och inklusionsaspekter genom att samarbeta med andra Luckans verksamhetspunkter inom det nationella nätverket. Därför är avsikten med rekommendationerna att främja Luckan-nätverket. Rekommendationerna gäller bland annat marknadsföringsrekommendationer och utvecklingsförslag för att främja barnkulturens tillgänglighet och inklusion.
 
The growing and developing children´s culture generates new requirements. The purpose of my action-based thesis was to help Luckan’s national network to develop accessibility and inclusion of their children's culture activities. An additional purpose has been to promote awareness of an accessible children’s culture that is also socially inclusive. In this action-based thesis, föreningen Luckan r.f. have acted as client.
The aim of my thesis was to create and conduct a survey that examines all Luckan centres in Finland. With relevant theory and the survey analysis I have created recommendations to Luckan.
The thesis is processing theory such as accessibility, inclusion, social inclusion and accessible children’s culture that is socially inclusive. My recommendations are based on this theory and survey analysis. The recommendations are designed to support people who work with children's culture at Luckan. Other actors who are interested in the subject are also welcoming to participate in this thesis work.
The analysis of the survey emphasize that in Luckan´s network there is a lot of expertise in several areas, such as network knowledge, developing child culture activities with small budget and creating child culture activities that the target group has not requested. The national Luckan- network can continuously offer high quality children's culture activities that consider different accessibility and inclusion aspects by collaborating with other Luckan centres within the national network. Therefore, the key recommendations focus on promoting the Luckan network. The recommendations also highlight marketing and development proposals to promote accessibility and inclusion of children's culture.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste