Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdyttäminen - osa hyvää työntekijäkokemusta: Perehdyttämisen kehittämissuunnitelma Lapua-ketjut Oy.

Koliini, Tanja (2019)

Avaa tiedosto
Tanja_Koliini.pdf (825.9Kt)
Lataukset: 


Koliini, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan, Lapua-ketjut Oy:n, tuotannon työntekijöiden perehdytyksen nykytilaa ja kehittää perehdytystä työntekijäkokemus huomioiden. Kehittämistyön tavoitteena oli saada aikaan muutos perehdytyksessä. Perehdytyksen toivottiin lisäävän työntekijän sitoutumista, ammattiylpeyttä ja olla osana rakentamassa hyvää työntekijäkokemusta. Metalliala kärsii tällä hetkellä työntekijäpulasta. Työntekijän kokemuksella omasta työstään on voimakas vaikutus myös työnantajakuvaan eli sille, millaisena työpaikka näyttäytyy työntekijöille ja työnhakijoille.

Teoreettinen viitekehys käsitteli perehdyttämistä ja työntekijäkokemusta laajasti. Se koostui kahdesta luvusta, joissa käsiteltiin mm. perehdyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä, perehdyttämisen tehtäviä, vaiheita ja kestoa. Uuden työntekijän perehdyttäminen on kaikkien etu, niin itse tulokkaan kuin yrityksenkin näkökulmasta. Perehdyttäminen koostuu kaikista niistä asioista, joiden tavoitteena on varmistaa, että uusi työntekijä sopeutuu työyhteisöönsä ja oppii hallitsemaan työnsä. Työntekijäkokemus on terminä uusi, vaikka itse kokemus onkin ollut aina olemassa. Palvelualalla on puhuttu asiakaskokemuksesta ja nyt termi on laajentunut myös työntekijäpuolelle. Työntekijäkokemus on tunne, joka muodostuu monista eri tekijöistä.

Kehittämistyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Menetelminä käytettiin havainnointia, teemahaastatteluja ja aivoriihitoimintaa. Lapua-ketjujen perehdytyksen nykytilaa tutkittiin haastattelemalla hiljattain perehdytettyjä työntekijöitä. Kaikki haastateltavat kokivat, että heidät oli otettu hyvin vastaan ensimmäisenä työpäivänään. Perehdytyksessä esitettyä tiedon määrää ei koettu liian suureksi, mutta sen jakamista useammalle päivälle toivottiin. Uudet työntekijät eivät olleet saaneet ennakkomateriaalia ennen ensimmäistä työpäiväänsä. Kehittämistyön tuloksena syntyi Lapua-ketjuille uusi perehdytysohjelma, jossa esitellään tavoitteet, vastuualueet ja perehdytyksen aikajänne. Tärkeänä sisältönä perehdytysohjelmassa on uusi perehdytyksen tarkistuslista. Haastattelujen perusteella voitiinkin todeta, että toimeksiantajalla oli puutteita perehdytyksessä. Siksi kehittämistyö oli ajankohtainen ja tärkeä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste