Sopimukset ohjelmistoprojekteissa
Takkunen, Juhani (2018)
Takkunen, Juhani
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113981
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii erään taloushallinnon yrityksen tapoja tehdä integraatiosopimuksia asiakkaidensa kanssa. Integraatioiden tilaajat ovat usein kokeneita taloushallinnon ammattilaisia, mutta heidän ohjelmistoalan kokemus vaihtelee suuresti. Opinnäytetyö tarkastelee, millaisia projekteja yritys tekee asiakkaidensa kanssa ja täyttyykö molempien osapuolten odotukset.
Sopimukset eivät ole ainoastaan lakiteknisiä riitatilanteen selvitysdokumentteja, mutta myös tapa selvittää etukäteen kaikkien osapuolten toiveet ja varautua erilaisiin tilanteisiin. Hyvällä sopimisella voidaankin riitatilanteet välttää jo etukäteen!
Opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida sopimuksia eri kanteilta ja ehdottaa perusteltuja sopimuskäytänteitä, joita toimeksiantava yritys voi ottaa käyttöönsä. Sopimuksia arvioidaan juridiikan, sopimusfilosofian ja sekä ohjelmistoprojektien johtamisen kannalta. Tutkimuksen lähteenä on käytetty ohjelmistoprojekteihin liittyvää kirjallisuutta, filosofian oppikirjoja sekä Suomen ja EU:n lakeja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin lisäksi kolmea työntekijää ja lisäksi opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee vakituisesti yrityksessä integraatioprojektien parissa.
Tutkimuksen perusteella suosittelen, että tarkastelun kohteena olleessa yrityksessä panostettaisiin integraatioiden osalta yksinkertaisiin, helppolukuisiin sopimuksiin. Sopimusten tulisi sisällöltään olla projektia tukevia ja selittäviä. Sopimustekniikan parantamisen tavoitteena olisi projektin tukeminen ja luottamuksen kasvattaminen. Sopimuksia olisi neljää eri tyyppiä: suullinen-, lyhyt kirjallinen-, kirjallinen- sekä laaja kirjallinen sopimus.
Sopimukset eivät ole ainoastaan lakiteknisiä riitatilanteen selvitysdokumentteja, mutta myös tapa selvittää etukäteen kaikkien osapuolten toiveet ja varautua erilaisiin tilanteisiin. Hyvällä sopimisella voidaankin riitatilanteet välttää jo etukäteen!
Opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida sopimuksia eri kanteilta ja ehdottaa perusteltuja sopimuskäytänteitä, joita toimeksiantava yritys voi ottaa käyttöönsä. Sopimuksia arvioidaan juridiikan, sopimusfilosofian ja sekä ohjelmistoprojektien johtamisen kannalta. Tutkimuksen lähteenä on käytetty ohjelmistoprojekteihin liittyvää kirjallisuutta, filosofian oppikirjoja sekä Suomen ja EU:n lakeja. Opinnäytetyötä varten haastateltiin lisäksi kolmea työntekijää ja lisäksi opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee vakituisesti yrityksessä integraatioprojektien parissa.
Tutkimuksen perusteella suosittelen, että tarkastelun kohteena olleessa yrityksessä panostettaisiin integraatioiden osalta yksinkertaisiin, helppolukuisiin sopimuksiin. Sopimusten tulisi sisällöltään olla projektia tukevia ja selittäviä. Sopimustekniikan parantamisen tavoitteena olisi projektin tukeminen ja luottamuksen kasvattaminen. Sopimuksia olisi neljää eri tyyppiä: suullinen-, lyhyt kirjallinen-, kirjallinen- sekä laaja kirjallinen sopimus.