dc.description.abstract | Opinnäytetyössäni analysoin johtamisen näkökulmasta Yle Kioskin muutosta arki-illan tv-ohjelmasta sosiaalisen median videopalveluksi. Käyn lyhyesti läpi ohjelman vaiheet, mutta päähuomio on siinä, miten muutosta johdettiin ja mitä johtamisesta on opittu.
Työtä varten olen haastatellut Ylen nuorisomedioiden päällikköä Antti Hirvosta ja Yle Kioskin vastaavaa tuottajaa Nora Kajantietä.
Alkuvaiheessa Kioskissa tehtiin tv:tä, verkkoa ja somea. Tekemisestä puuttui selkeä tavoite ja johtamisesta suunnitelmallisuus. Oleellisin muutos oli karsia pois kaikki muu ja keskittyä sosiaalisen median videoihin. Luottamalla työntekijöiden osaamiseen ja viestimällä paremmin yhteisiä tavoitteita, syntyi myös tulosta ja Kioski onnistui tavoittamaan kohderyhmänsä, nuoren yleisön. Kolmessa vuodessa Kioskista tuli ilmiö, jonka opeista ollaan kiinnostuneita ulkomaillakin.
Kioskin kohdalla itse ohjelma on muuttunut poikkeuksellisen paljon lyhyessä ajassa. Tänä päivänä muutos on oleellinen osa Kioskin tekemistä, se nähdään positiivisena asiana ja sen viestiminen on osa johtamista. Muutoskyky ja -herkkyys mahdollistavat reagoinnin ja uudistumisen, niin sisällöissä kuin tekemisen tavoissa.
Työ on tapaustutkimus, mutta sen huomioita luovan työn johtamisesta voi soveltaa myös laajemmin luovan asiantuntijaorganisaation johtamiseen. Keskeisiksi käsitteiksi nousevat vapaus ja luovuus: vapaus omaan työhön ja tekemiseen sekä luovuus, jolle tulee antaa aikaa, tilaa ja tukea. Johtamisen näkökulmasta tämä tarkoittaa enemmänkin valmentajan kuin valvojan roolia.
In this thesis I analyse from management perspective the transformation of Yle Kioski from five days a week tv-show to a channel that produces journalistic videos on social media. I briefly describe the changes that have been made in the programme, but my focus is in how the transformation was managed and what was learned from management of change.
To understand the idea of how Yle Kioski has changed, I interviewed Antti Hirvonen, Head of Youth Media at Finnish Broadcasting Company and Nora Kajantie, Executive Producer at Yle Kioski.
In the beginning of Yle Kioski the programme tried to cover tv, internet and social media. The production had no clear goal setting and the management was lacking structure and direction. The most important decision was to leave everything else and focus on journalistic videos on
social media. By trusting employees and improved communication, Yle Kioski managed to achieve its goals in reaching the young audience. In only three years, Yle Kioski became a viral phenomenon that raises interest also abroad.
As a programme Yle Kioski has changed a lot in a short period of time. Today change is seen as an essential part of Yle Kioski. It has a positive meaning and communicating it is a part of supervision of work. The ability to change and evolve is crucial to reacting and to reform, both in
contents that are made and also how they are made.
This thesis is a case study, but the observations can be applied to managing creative work and an organization of creative professionals. Two pivotal concepts are freedom and creativity: freedom to manage and control your own work and creativity that needs time, space and support. The best way to manage these two is not to act as a supervisor but more as a coach. | - |