Me ollaan kaikki temperamenttisia! : Lapsen temperamentin tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
Ahola, Johanna; Isokoski, Sara (2019)
Ahola, Johanna
Isokoski, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen temperamentti ja sen kartoittaminen. Tavoitteena oli tunnistaa lapsen temperamenttiprofiili, joka muodostuu lapsen temperamenttipiirteistä. Temperamenttia kartoittivat varhaiskasvattajat, vanhemmat ja tutkimuksen tekijät. Kartoitus tehtiin neljästä kaksivuotiaasta lapsesta, käyttäen apuna kartoituslomaketta, joka laadittiin osana tutkimusta. Tämän jälkeen varhaiskasvattajia ja vanhempia haastateltiin siitä, miten he kokivat temperamentin kartoittamisen. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä erään päiväkodin kanssa.
Temperamentti on ihmisen käyttäytymistyyli. Temperamentti näkyy ulospäin ja tuo esiin yksilöllisyytemme ja erottaa meidät toisistamme. Se näkyy tavassamme toimia, esimerkiksi toinen tekee asiat nopeasti ja toinen hitaasti. Toiselle kaikki uusi ja yllättävä on kiinnostavaa ja houkuttelevaa, kun toinen taas kokee saman asian pelottavana, jolloin lapsi helposti vetäytyy. Temperamenttipiirteet ovat synnynnäisiä ja osittain perinnöllisiä. Temperamentti on suhteellisen pysyvä, mutta se muovautuu ympäristön, kasvatuksen ja kulttuurin vaikutuksesta. Tässä tutkimuksessa käytettiin Alexander Thomasin ja Stella Chessin laatimia temperamenttipiirteitä. Heidän teoriassaan on käytössä yhdeksän eri piirrettä, joista muodostuu jokaiselle yksilöllinen temperamenttiprofiili. Temperamentin tunnistamisesta on hyötyä, jotta lasta voidaan kasvattaa hänen temperamenttinsa vaatimalla tavalla.
Jokaiselle lapselle löydettiin heidän oma yksilöllinen temperamenttiprofiilinsa. Varhaiskasvattajien, vanhempien ja tutkimuksen tekijöiden havainnot erosivat toisistaan jonkin verran. Kartoittaminen koettiin pääasiassa helppona ja mielenkiintoisena. Varhaiskasvattajat ja osa vanhemmista olivat sitä mieltä, että temperamentin kartoittamista voisi tehdä varhaiskasvatuksessa ainakin jossain muodossa
Temperamentti on ihmisen käyttäytymistyyli. Temperamentti näkyy ulospäin ja tuo esiin yksilöllisyytemme ja erottaa meidät toisistamme. Se näkyy tavassamme toimia, esimerkiksi toinen tekee asiat nopeasti ja toinen hitaasti. Toiselle kaikki uusi ja yllättävä on kiinnostavaa ja houkuttelevaa, kun toinen taas kokee saman asian pelottavana, jolloin lapsi helposti vetäytyy. Temperamenttipiirteet ovat synnynnäisiä ja osittain perinnöllisiä. Temperamentti on suhteellisen pysyvä, mutta se muovautuu ympäristön, kasvatuksen ja kulttuurin vaikutuksesta. Tässä tutkimuksessa käytettiin Alexander Thomasin ja Stella Chessin laatimia temperamenttipiirteitä. Heidän teoriassaan on käytössä yhdeksän eri piirrettä, joista muodostuu jokaiselle yksilöllinen temperamenttiprofiili. Temperamentin tunnistamisesta on hyötyä, jotta lasta voidaan kasvattaa hänen temperamenttinsa vaatimalla tavalla.
Jokaiselle lapselle löydettiin heidän oma yksilöllinen temperamenttiprofiilinsa. Varhaiskasvattajien, vanhempien ja tutkimuksen tekijöiden havainnot erosivat toisistaan jonkin verran. Kartoittaminen koettiin pääasiassa helppona ja mielenkiintoisena. Varhaiskasvattajat ja osa vanhemmista olivat sitä mieltä, että temperamentin kartoittamista voisi tehdä varhaiskasvatuksessa ainakin jossain muodossa