Päiväkodinopettajien näkemyksiä huono-osaisuudesta ja sen tunnistamisesta
Mäki, Sari; Syrjälä, Jonna (2019)
Mäki, Sari
Syrjälä, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten Seinäjoen kaupungin päiväkodinopettajat tunnistavat ja määrittävät huono-osaisuutta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mikä merkitys varhaiskasvatuksella koetaan olevan huono-osaisuuden tunnistamisessa ja huono-osaisuuteen puuttumisessa sekä mitä keinoja tähän on käytössä. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta (6) päiväkodinopettajaa ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostuu pääosin huono-osaisuuden käsitteen määrittelystä ja huono-osaisuuden liittämisestä varhaiskasvatukseen.
Tutkimuksen tuloksien perusteella päiväkodinopettajat kokevat huono-osaisuuden teeman näkyvän vahvasti varhaiskasvatuksessa, mutta tunnistavat huono-osaisuutta pääasiassa köyhyyden näkökulmasta. Huono-osaisuus koettiin myös vahvasti leimaavaksi ja arkaluontoiseksi aiheeksi, mikä osaltaan hankaloitti siihen puuttumista. Varhaiskasvatuksen roolia huono-osaisuuteen puuttumisessa ei haastateltavien toimesta korostettu erityisesti, mutta se nähtiin tasavertaisuutta edistävänä palveluna.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta (6) päiväkodinopettajaa ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostuu pääosin huono-osaisuuden käsitteen määrittelystä ja huono-osaisuuden liittämisestä varhaiskasvatukseen.
Tutkimuksen tuloksien perusteella päiväkodinopettajat kokevat huono-osaisuuden teeman näkyvän vahvasti varhaiskasvatuksessa, mutta tunnistavat huono-osaisuutta pääasiassa köyhyyden näkökulmasta. Huono-osaisuus koettiin myös vahvasti leimaavaksi ja arkaluontoiseksi aiheeksi, mikä osaltaan hankaloitti siihen puuttumista. Varhaiskasvatuksen roolia huono-osaisuuteen puuttumisessa ei haastateltavien toimesta korostettu erityisesti, mutta se nähtiin tasavertaisuutta edistävänä palveluna.