Kestävän kehityksen toteutuminen Turun päiväkodeissa
Sillsten, Karoliina (2019)
Sillsten, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten hyvin kestävä kehitys toteutuu Turun päiväkodeissa. Työn tilaajana oli Turun kaupunki. Tutkimuksessa keskityttiin Turun varhaiskasvatussuunnitelman kestävään kehitykseen ja vastuullisen toiminnan opettamiseen lapsille. Samalla selvitettiin myös, mitä asioita olisi mahdollisesti kehitettävä. Näihin asioihin pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia.
Työ sisältää teoriaosuuden ja tutkimusosuuden. Teoriaosuudessa käsitellään kestävään kehitykseen ja varhaiskasvatukseen merkittävimmin liittyviä käsitteitä, kuten valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa ja lapsen oppimista. Tekstissä perehdytään myös siihen, mitä tarkoitetaan kestävällä kasvatuksella. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kyselyä, joka lähetettiin päiväkotien henkilökunnille vastattavaksi. Tutkimukseen osallistuvat päiväkodit arvottiin kaikkien Turun kaupungin päiväkotien joukosta. Vastausten perusteella päiväkodit pisteytettiin ja jaettiin saatujen pisteiden perusteella tasoihin.
Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että kestävän kehityksen periaatteet toteutuvat kaiken kaikkiaan päiväkodeissa hyvin. Suurin osa päiväkodeista sai pisteitä niin paljon, että pääsi luokittelussa toiseksi parhaalle tasolle, joka oli arvosanaltaan hyvä. Merkittävänä ongelmana toiminnassa nousi esiin kestävästä toiminnasta vastaavan työryhmän puute. Vastaajat kokivat ongelmaksi myös kestävän kehityksen koulutuksen ja ohjaamisen pienen määrän. Yhdeksi kehitysehdotukseksi muodostui siten alan asiantuntijoiden vierailujen lisääminen päiväkodeissa.
Työ sisältää teoriaosuuden ja tutkimusosuuden. Teoriaosuudessa käsitellään kestävään kehitykseen ja varhaiskasvatukseen merkittävimmin liittyviä käsitteitä, kuten valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa ja lapsen oppimista. Tekstissä perehdytään myös siihen, mitä tarkoitetaan kestävällä kasvatuksella. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kyselyä, joka lähetettiin päiväkotien henkilökunnille vastattavaksi. Tutkimukseen osallistuvat päiväkodit arvottiin kaikkien Turun kaupungin päiväkotien joukosta. Vastausten perusteella päiväkodit pisteytettiin ja jaettiin saatujen pisteiden perusteella tasoihin.
Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että kestävän kehityksen periaatteet toteutuvat kaiken kaikkiaan päiväkodeissa hyvin. Suurin osa päiväkodeista sai pisteitä niin paljon, että pääsi luokittelussa toiseksi parhaalle tasolle, joka oli arvosanaltaan hyvä. Merkittävänä ongelmana toiminnassa nousi esiin kestävästä toiminnasta vastaavan työryhmän puute. Vastaajat kokivat ongelmaksi myös kestävän kehityksen koulutuksen ja ohjaamisen pienen määrän. Yhdeksi kehitysehdotukseksi muodostui siten alan asiantuntijoiden vierailujen lisääminen päiväkodeissa.