Jotta näkisin miltä tuntuu : mielikuvaharjoittelu ja neuroplastisuus osana taidetta
Hammar, Suvi (2019)
Hammar, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411851
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin neuroplastisuutta ja erityisesti mielikuvaharjoittelua sekä tutkittiin näitä ilmiöitä tutkimusvälineenä taiteilijan oma taiteellinen työskentely.
Opinnäytteen taiteellisessa osassa suoritettiin taideprojekti, jossa opinnäytetyön tekijä sitoutui harjoittamaan vasemman kätensä hienomotoriikkaa pelkästään mielikuvaharjoittelun avulla. Prosessia havainnollistettiin viivamaalaussarjalla, joka toteutettiin harjoitusjakson alussa ja toistettiin lopussa. Kokeessa onnistuttiin parantamaan vasemman käden toimintakykyä ja viivan laatua.
Kirjallisessa opinnäytetyössä käsiteltiin neuroplastisuuden teoriaa, dokumentoitiin projektin kulkua ja lopussa keskityttiin pohtimaan projektin, että yleisesti neuroplastisuuden merkitystä. This thesis discussed plasticity and especially mental training and explored these phenomena through artistic research.
In the artistic part of the thesis an art project was carried out. In this project the au-thor of the thesis practiced the left-hand fine motor skills using only mental training. The process was demonstrated by series of line art paintings that were executed in the beginning and at end of the training period. The performance of the left hand and the quality of the line were improved in the test.
The written thesis discussed the theory of neuronal plasticity, documented the process of this project and in the end focused to deliberate the meaning of this project and neuronal plasticity in general.
Opinnäytteen taiteellisessa osassa suoritettiin taideprojekti, jossa opinnäytetyön tekijä sitoutui harjoittamaan vasemman kätensä hienomotoriikkaa pelkästään mielikuvaharjoittelun avulla. Prosessia havainnollistettiin viivamaalaussarjalla, joka toteutettiin harjoitusjakson alussa ja toistettiin lopussa. Kokeessa onnistuttiin parantamaan vasemman käden toimintakykyä ja viivan laatua.
Kirjallisessa opinnäytetyössä käsiteltiin neuroplastisuuden teoriaa, dokumentoitiin projektin kulkua ja lopussa keskityttiin pohtimaan projektin, että yleisesti neuroplastisuuden merkitystä.
In the artistic part of the thesis an art project was carried out. In this project the au-thor of the thesis practiced the left-hand fine motor skills using only mental training. The process was demonstrated by series of line art paintings that were executed in the beginning and at end of the training period. The performance of the left hand and the quality of the line were improved in the test.
The written thesis discussed the theory of neuronal plasticity, documented the process of this project and in the end focused to deliberate the meaning of this project and neuronal plasticity in general.