Raskaasta CAD-mallista kevyeksi peliassetiksi
Pernu, Raisa (2019)
Pernu, Raisa
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia ja löytää sujuvin tapa tehdä kevyt low-poly peliassetti raskaasta high-poly 3D-mallista, joka on alun perin CAD-malli. Työn tilaajana on HAMK Smart tutkimusyksikkö. Opinnäytetyön tarkoitus ja syy on teollisuusalojen yritysten kiinnostus tehdä omista CADmalleista peliassetteja opetus- ja markkinointitarkoitusta varten.
Opinnäytetyön tekijän täytyy yrittää löytää joitakin apuohjelmia koulutustarkoitukseen ja tämä tarkoittaa, että ohjelman lisenssin on oltava joko ilmainen tai ilmainen ainakin opiskelijoille. Yksi näistä on 3D-mallinnusohjelma Blender. Se toimii päätyökaluna tämän opinnäytetyön tekemisessä. Kaikki 3D-mallinnus tapahtuu Blenderissä sisältäen low-poly- ja cage meshien valmistuksen. Toiset ohjelmat keskittyivät pääosin Normal-mappien tekemiseen high-poly meshistä low-poly meshiin. Opinnäytetyön tekijän täytyy vertailla ja tutkia, mikä ohjelmista antaa parhaan tuloksen Normal-mappia tehdessä. Opinnäytetyössä käydään sivuavasti läpi muutamia apuohjelmia, joilla CAD-mallin pystyy viemään Blenderiin.
Tuloksissa käy ilmi, että kaikkein paras jälki ja sujuvin työtapa Normal-mappien tekemisessä tulee ainoastaan opiskelijoille ilmaisella Autodeskin 3DS Max- ohjelmalla. Täysin ilmaisista ohjelmista Blender ja xNormal yltävät melkein yhtä hyviin tuloksiin. Opinnäytetyön tekijä ei ole aikaisemmin tehnyt mitään aiheeseen liittyvää 3D-mallinnusharrastuksestaan huolimatta. Tästä johtuen testitulokset voivat olla täysin erilaiset kokeneemman mallintajan suorittamana.
Opinnäytetyön tekijän täytyy yrittää löytää joitakin apuohjelmia koulutustarkoitukseen ja tämä tarkoittaa, että ohjelman lisenssin on oltava joko ilmainen tai ilmainen ainakin opiskelijoille. Yksi näistä on 3D-mallinnusohjelma Blender. Se toimii päätyökaluna tämän opinnäytetyön tekemisessä. Kaikki 3D-mallinnus tapahtuu Blenderissä sisältäen low-poly- ja cage meshien valmistuksen. Toiset ohjelmat keskittyivät pääosin Normal-mappien tekemiseen high-poly meshistä low-poly meshiin. Opinnäytetyön tekijän täytyy vertailla ja tutkia, mikä ohjelmista antaa parhaan tuloksen Normal-mappia tehdessä. Opinnäytetyössä käydään sivuavasti läpi muutamia apuohjelmia, joilla CAD-mallin pystyy viemään Blenderiin.
Tuloksissa käy ilmi, että kaikkein paras jälki ja sujuvin työtapa Normal-mappien tekemisessä tulee ainoastaan opiskelijoille ilmaisella Autodeskin 3DS Max- ohjelmalla. Täysin ilmaisista ohjelmista Blender ja xNormal yltävät melkein yhtä hyviin tuloksiin. Opinnäytetyön tekijä ei ole aikaisemmin tehnyt mitään aiheeseen liittyvää 3D-mallinnusharrastuksestaan huolimatta. Tästä johtuen testitulokset voivat olla täysin erilaiset kokeneemman mallintajan suorittamana.