Matalan kynnyksen kohtaamispaikka yhteisöllisen oppilashuollon toimintamalliksi
Pakkonen, Tuomas (2019)
Pakkonen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sovittaa Lahdessa alun perin lukiolaisille kehitetty toimintamalli perusopetuksen 7.-9. luokille. Toimintamalli oli matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa oppilaat ja oppilashuolto saattoivat kohdata vapaamuotoisesti erilaisista hyvinvointia tukevista teemoista keskustellen. Tavoitteena oli jäsentää toimintamalli järkeväksi kokonaisuudeksi, joka olisi helposti hyödynnettävissä eri kouluissa.
Raportin teoreettisessa osiossa esiteltiin perustelut toimintamallin olemassa ololle. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa korostettiin yhteisöllisen oppilashuollon ensisijaisuutta yksilölliseen työhön nähden. Lisäksi toimintamallin pätevyyttä tukevia lakeja olivat lastensuojelulaki ja perusopetuslaki. Lastensuojelulaista nostettiin esille ehkäisevälastensuojelu ja miten toimintamalli vastaa tähän osana muuta oppilashuoltotyötä. Perusopetuslaista nostettiin taas esille oppilaiden osallisuuden edistäminen yhtenä koulun tehtävänä. Teoreettisessa osiossa keskityttiin myös paljon yhteisöllisyyden ja siihen liittyvän toiminnan hyötyihin.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jossa työparina toimivat koulukuraattori ja perhetyöntekijät toteuttivat toimintaa. Toiminnalle suunniteltiin aikataulu, oppilaiden kanssa käsiteltävät teemat jokaiselle toimintakerralle, työjako projektissa, tavoitteiden arviointi sekä muut käytännön toteuttamiseen liittyvät asiat. Projektissa toimintakertoja oli kuusi, joiden pohjalta saatiin riittävä aineisto projektin päättämiseen. Toimintamalliin kehittyi hyviä käytäntöjä toteutuksen edetessä. Käytännöistä kerrottiin projektin päättämistä ja arviointia käsittelevässä osiossa.
Projektissa päästiin tavoitteeseen, sillä toimintamalli saatiin jäsennettyä kokonaisuudeksi, joka on helposti perusopetuksessa olevien oppilaiden kanssa työskentelevien ammattilaisten hyödynnettävissä. Oppilaat löysivät toiminnan ja osallistuivat keskusteluihin aktiivisesti. Työpari koki toimintamallin myös hyväksi ja he olivat kiinnostuneet jatkamaan toimintaa. Näin ollen voidaan todeta, että toimintamalli on hyvä tapa edustaa oppilashuoltolain henkeä.
Raportin teoreettisessa osiossa esiteltiin perustelut toimintamallin olemassa ololle. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa korostettiin yhteisöllisen oppilashuollon ensisijaisuutta yksilölliseen työhön nähden. Lisäksi toimintamallin pätevyyttä tukevia lakeja olivat lastensuojelulaki ja perusopetuslaki. Lastensuojelulaista nostettiin esille ehkäisevälastensuojelu ja miten toimintamalli vastaa tähän osana muuta oppilashuoltotyötä. Perusopetuslaista nostettiin taas esille oppilaiden osallisuuden edistäminen yhtenä koulun tehtävänä. Teoreettisessa osiossa keskityttiin myös paljon yhteisöllisyyden ja siihen liittyvän toiminnan hyötyihin.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jossa työparina toimivat koulukuraattori ja perhetyöntekijät toteuttivat toimintaa. Toiminnalle suunniteltiin aikataulu, oppilaiden kanssa käsiteltävät teemat jokaiselle toimintakerralle, työjako projektissa, tavoitteiden arviointi sekä muut käytännön toteuttamiseen liittyvät asiat. Projektissa toimintakertoja oli kuusi, joiden pohjalta saatiin riittävä aineisto projektin päättämiseen. Toimintamalliin kehittyi hyviä käytäntöjä toteutuksen edetessä. Käytännöistä kerrottiin projektin päättämistä ja arviointia käsittelevässä osiossa.
Projektissa päästiin tavoitteeseen, sillä toimintamalli saatiin jäsennettyä kokonaisuudeksi, joka on helposti perusopetuksessa olevien oppilaiden kanssa työskentelevien ammattilaisten hyödynnettävissä. Oppilaat löysivät toiminnan ja osallistuivat keskusteluihin aktiivisesti. Työpari koki toimintamallin myös hyväksi ja he olivat kiinnostuneet jatkamaan toimintaa. Näin ollen voidaan todeta, että toimintamalli on hyvä tapa edustaa oppilashuoltolain henkeä.