Näytä suppeat kuvailutiedot

Kansainvälisen B2B-verkkokaupan perustaminen

Liukkonen, Viivi (2019)

dc.contributor.authorLiukkonen, Viivi
dc.date.accessioned2019-06-03T09:57:04Z
dc.date.available2019-06-03T09:57:04Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/172667
dc.description.abstractOpinnäytetyö käsittelee B2B-kauppaan keskittyneiden yritysten mahdollisuuksia verkkokaupan perustamiseen. Työ on toteutettu pöytälaatikkotutkimuksena tietoa kirjallisuudesta ja verkkolähteistä hankkien. Opinnäytetyö koostuu neljästä luvusta, joista ensimmäisessä esitellään työn rakenne ja perustellaan lyhyesti aiheen valintaa. Opinnäytetyön toisessa luvussa käsitellään B2B-verkkokauppojen teoriaa. Verkkokaupan viitekehys koostuu infrastruktuurista, tukipalveluista, verkkokaupan sovelluksista sekä hallinnosta. Erilaiset verkkokaupan tyypit, kuten katalogimyynti tai markkinapaikka, mahdollistavat myös monipuoliset tulonlähteet. Verkkokaupan potentiaalisiin hyötyihin lukeutuu reaaliaikainen ja läpinäkyvä tieto myyjän ja asiakkaan välillä, tuotannon joustavuuden lisääntyminen, kilpailukyvyn parantuminen sekä markkinoinnin ja myynnin kulujen madaltuminen. Verkkokaupan suurimmiksi riskeiksi koetaan usein kulurakenne ja uuden teknologian käytettävyys. Kolmannessa luvussa perehdytään B2B-verkkokaupan perustamiseen vaadittaviin käytännön toimiin. Verkkokaupan merkittävin menestystekijä on liikeidea, jonka ympärille rakennetaan liiketoimintasuunnitelma ja strategia. Verkkokaupan vahvuuksiin kuuluu se, että yrityksen on sisäisesti tarvittaessa mahdollista toteuttaa useampaa strategiaa jopa tuotekohtaisesti. Suunnitteluvaiheessa yrityksen on pohdittava, millaisia sovelluksia haluaa oman verkkokauppansa tarjoavan, ja millaisia palveluita asiakkaat odottavat. Markkinatutkimus ja -analyysi auttavat määrittämään kysyntää. Verkkokaupan infrastruktuurin rakennuksen ja ylläpidon ulkoistamalla palveluntarjoajalle voidaan hyötyä suurtuotannon eduista. Internetin kansainvälisen luonteen vuoksi B2B-verkkokauppiaan on hyvä huomioida useita ulkomaankaupan säännöksiä. Myyjällä on aina velvollisuus tunnistaa asiakkaansa, sekä velvollisuus periä mahdolliset verot ja esittää todisteet verottomalle myynnille. Verkkokaupan laskutustoimintojen on huomioitava tällaiset seikat, kuten myös maiden väliset poikkeavat kauppatavat ja -lait. Omaa liiketoimintaa voi suojata asettamalla kaikelle myynnille vakioehdot, jotka sitovat erityisesti kauppakumppaneita, joiden kanssa ei ole solmittu erillistä kauppasopimusta. Neljännessä luvussa tiivistetään opinnäytetyön lopputulokset, sekä arvioidaan opinnäytetyöprosessia ja lähdekirjallisuutta.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleKansainvälisen B2B-verkkokaupan perustaminen-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2019060214129-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysoB2B-verkkokauppa-
dc.subject.ysostrategia-
dc.subject.ysoverkkoliiketoiminta-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot