Vaihto-opiskelun vaikutukset - ammatillisesta identiteetistä urasuuntautumiseen
Juntunen, Sara-Maaria (2019)
Juntunen, Sara-Maaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla, miten opiskelijavaihdon suorittaneet opiskelijat kokivat sen vaikuttaneen heidän ammatilliseen identiteettiinsä sekä siihen, millaisena he kokivat vaihto-opiskelun merkityksen työelämän kannalta. Lisäksi haluttiin tutkia, oliko vaihto-opiskelulla vaikutuksia henkilöiden urasuuntautumiseen. Tutkimukseen haastateltiin Satakunnan ammattikorkeakoulun entisiä tai nykyisiä opiskelijoita, jotka olivat suorittaneet opiskelijavaihdon ja olleet sen jälkeen työelämässä vähintään 1-3 vuotta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2019 haastattelemalla kuutta eri henkilöä yksilöhaastatteluin. Haastatellut henkilöt valikoitiin kolmelta eri alalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammatti-identiteettiä ja sen ohella työelämään liittyviä asioita, kuten työelämän tänä päivänä kohtaamia muutoksia ja siitä johtuvaa ammatti-identiteetin muuttumista. Lisäksi käsiteltiin vaihto-opiskelua ja sen vaikutuksia opiskelijan kasvuun, urasuuntautumiseen ja työelämään. Teoriaosuutta varten hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, e-lähteitä sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta.
Haastatteluista saadut tutkimustulokset osoittavat, että vaihto-opiskelu koettiin posi-tiivisena kokemuksena. Sen koettiin vaikuttaneen etenkin erilaisten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, lisäten valmiuksia työskennellä paremmin vieraista kulttuureista tulevien sekä ylipäätään erilaisten ihmisten kanssa. Merkittävimpänä asiana koettiin henkilökohtainen kehittyminen. Lyhytkin opiskelijavaihto sai aikaan herätteleviä ko-kemuksia liittyen aikuistumiseen ja itsenäistymiseen, antaen valmiuksia toimia var-memmin erilaisissa työelämäänkin liittyvissä tilanteissa. Ammatti-identiteettiä ajatellen opiskelijavaihto vahvisti henkilöiden ammatillisuuteen liittyviä taitoja sekä edellä mainittuja henkilökohtaiseen kehitykseen liittyviä taitoja, jotka osaltaan vaikuttavat oman ammatillisuuden kokemiseen. Opiskelijavaihdon seurauksena muutamien henkilöiden nykyiseen työelämän tilanteeseen liittyi jollain tapaa kansainvälisyys, ja useat halusivat etsiä siihen liittyviä kokemuksia myös jatkossa. The purpose of this thesis was to examine how studying abroad has affected on person’s professional identity and whether it had an impact on working life perspective. In addition, the purpose was to examine if the experience had an impact on career orientation. The aim was to find out how present or former Satakunta University students, who have since worked for at least 1-3 years, perceived the study abroad experience. The study was conducted in spring 2019 as a qualitative research by using theme interview as a method of collecting data. Interviews were conducted by interviewing individually six different people. The interviewees were selected from three different fields.
Theoretical part of the study deals with professional identity and issues related to working life, such as changes on today’s working life and the resulting change in pro-fessional identity. In addition, the theoretical part deals with student exchange and how it effects on personal growth, career orientation and working life. The theoretical framework consists of literature related to the subject, electronic sources and previous studies on the subject.
According to the results of this study, student exchange was experienced in a positive way. Interviews showed that student exchange was an experience that especially affected on the development of communication skills, increasing person’s transferable skills and that way improving working with people from different cultures – and with different people in general. The most significant changes were experienced on personal development. Even a short-term student exchange period seemed to create awakening experiences of adulthood and independence, giving the competence to perform in different working life situations. Regarding professional identity, student exchange positively improved professional skills as well as above-mentioned personal development related skills; affecting on the experience of own professionality. In addition, few of the interviewees’ current working life situation is somehow international due to student exchange. Most of the interviewees would be interested in seeking international experiences in the future as well.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammatti-identiteettiä ja sen ohella työelämään liittyviä asioita, kuten työelämän tänä päivänä kohtaamia muutoksia ja siitä johtuvaa ammatti-identiteetin muuttumista. Lisäksi käsiteltiin vaihto-opiskelua ja sen vaikutuksia opiskelijan kasvuun, urasuuntautumiseen ja työelämään. Teoriaosuutta varten hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, e-lähteitä sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheesta.
Haastatteluista saadut tutkimustulokset osoittavat, että vaihto-opiskelu koettiin posi-tiivisena kokemuksena. Sen koettiin vaikuttaneen etenkin erilaisten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, lisäten valmiuksia työskennellä paremmin vieraista kulttuureista tulevien sekä ylipäätään erilaisten ihmisten kanssa. Merkittävimpänä asiana koettiin henkilökohtainen kehittyminen. Lyhytkin opiskelijavaihto sai aikaan herätteleviä ko-kemuksia liittyen aikuistumiseen ja itsenäistymiseen, antaen valmiuksia toimia var-memmin erilaisissa työelämäänkin liittyvissä tilanteissa. Ammatti-identiteettiä ajatellen opiskelijavaihto vahvisti henkilöiden ammatillisuuteen liittyviä taitoja sekä edellä mainittuja henkilökohtaiseen kehitykseen liittyviä taitoja, jotka osaltaan vaikuttavat oman ammatillisuuden kokemiseen. Opiskelijavaihdon seurauksena muutamien henkilöiden nykyiseen työelämän tilanteeseen liittyi jollain tapaa kansainvälisyys, ja useat halusivat etsiä siihen liittyviä kokemuksia myös jatkossa.
Theoretical part of the study deals with professional identity and issues related to working life, such as changes on today’s working life and the resulting change in pro-fessional identity. In addition, the theoretical part deals with student exchange and how it effects on personal growth, career orientation and working life. The theoretical framework consists of literature related to the subject, electronic sources and previous studies on the subject.
According to the results of this study, student exchange was experienced in a positive way. Interviews showed that student exchange was an experience that especially affected on the development of communication skills, increasing person’s transferable skills and that way improving working with people from different cultures – and with different people in general. The most significant changes were experienced on personal development. Even a short-term student exchange period seemed to create awakening experiences of adulthood and independence, giving the competence to perform in different working life situations. Regarding professional identity, student exchange positively improved professional skills as well as above-mentioned personal development related skills; affecting on the experience of own professionality. In addition, few of the interviewees’ current working life situation is somehow international due to student exchange. Most of the interviewees would be interested in seeking international experiences in the future as well.