Varhaisen puuttumisen malli ja sen toteutuminen työntekijöiden näkökulmasta
Nokkonen, Noora (2019)
Nokkonen, Noora
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä varhaiseen puuttumiseen ja siihen, miten se koetaan työpaikoilla. Teorian toteutumista käytännössä tutkittiin kohdeorganisaatiossa tehtyjen työntekijöiden kyselyiden ja esimiehen haastattelun avulla.
Varhaista puuttumista käsitellään työkykyä ylläpitävänä toimena, jonka avulla on mahdollista ehkäistä sairauspoissaoloja ja ennenaikaista eläköitymistä, jotka rasittavat yhteiskuntaa. Tavoitteena on puuttua ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Varhainen puuttuminen ei ole ainoastaan esimiehen vastuulla, vaan ongelmiin puuttumisen tulisi olla jokaisen työyhteisön jäsenen velvollisuus. Jokaisella työntekijällä on myös oikeus ilmaista huolensa tulematta leimatuksi ja oikeus saada apua sitä tarvitessaan. Toimiva varhaisen puuttumisen malli on luonnollinen osa yrityksen arkea.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työelämän haasteisiin nykypäivänä ja varhaiseen puuttumiseen toimena, jonka avulla haasteisiin ja ongelmiin voidaan puuttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Varhaisen puuttumisen lisäksi käsitellään varhaisen puuttumisen mallia ja esimiehen roolia varhaisessa puuttumisessa.
Empiriaosuus toteutettiin toimintatutkimuksena ja kyselyt sekä haastattelu tehtiin laadullisina. Tarkoituksena oli vertailla työntekijöiden ja esimiehen kokemuksia siitä, miten varhainen puuttuminen toteutuu kohdeorganisaatiossa työntekijöiden näkökulmasta. Työssä pohdittiin myös kehitysideoita kohdeorganisaation varhaisen puuttumiseen.
Toimintatutkimuksen perusteella voitiin havaita, että työntekijöiden ja esimiehen käsitykset varhaisesta puuttumisesta kohdeyrityksessä, kohtasivat hyvin. Yrityksen varhaisessa puuttumisessa oli selkeitä kehityskohteita, mutta lähtökohdat onnistuneeseen varhaiseen puuttumiseen olivat olemassa.
Varhaista puuttumista käsitellään työkykyä ylläpitävänä toimena, jonka avulla on mahdollista ehkäistä sairauspoissaoloja ja ennenaikaista eläköitymistä, jotka rasittavat yhteiskuntaa. Tavoitteena on puuttua ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Varhainen puuttuminen ei ole ainoastaan esimiehen vastuulla, vaan ongelmiin puuttumisen tulisi olla jokaisen työyhteisön jäsenen velvollisuus. Jokaisella työntekijällä on myös oikeus ilmaista huolensa tulematta leimatuksi ja oikeus saada apua sitä tarvitessaan. Toimiva varhaisen puuttumisen malli on luonnollinen osa yrityksen arkea.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työelämän haasteisiin nykypäivänä ja varhaiseen puuttumiseen toimena, jonka avulla haasteisiin ja ongelmiin voidaan puuttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Varhaisen puuttumisen lisäksi käsitellään varhaisen puuttumisen mallia ja esimiehen roolia varhaisessa puuttumisessa.
Empiriaosuus toteutettiin toimintatutkimuksena ja kyselyt sekä haastattelu tehtiin laadullisina. Tarkoituksena oli vertailla työntekijöiden ja esimiehen kokemuksia siitä, miten varhainen puuttuminen toteutuu kohdeorganisaatiossa työntekijöiden näkökulmasta. Työssä pohdittiin myös kehitysideoita kohdeorganisaation varhaisen puuttumiseen.
Toimintatutkimuksen perusteella voitiin havaita, että työntekijöiden ja esimiehen käsitykset varhaisesta puuttumisesta kohdeyrityksessä, kohtasivat hyvin. Yrityksen varhaisessa puuttumisessa oli selkeitä kehityskohteita, mutta lähtökohdat onnistuneeseen varhaiseen puuttumiseen olivat olemassa.