Tekoälyn käyttäminen verkkokaupoissa
Ellinoora, Aurasmaa (2019)
Ellinoora, Aurasmaa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013438
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tutkia, miten tekoälyä käytetään verkkokaupoissa ja miten sen käyttö eroaa eri maanosissa. Samalla tutkittiin, miten tekoälyä käytetään mahdollisesti tulevaisuudessa. Toteutuksessa on myös tutkittu miten kaksi Shopify-verkkokauppa-alustalla toimivaa kauppaa ovat hyödyntäneet tekoälyyn perustuvia sovelluksia nimeltään Nosto ja Kit.
Yritys Oy:n verkkokaupassa tutkittiin Noston vaikutusta kaupan myyntiin ja T:mi Siipiveikon verkkokaupasta otettiin esimerkkejä, miten Kit-markkinointisovellusta on käytetty Facebook-mainoksissa.
Opinnäytetyön toteutukseen on käytetty erilaisia tiedon hakemisen menetelmiä. Tietoa on hankittu lukemalla kirjallisuutta, hakemalla tietoa Internetistä ja haastattelemalla verkkokauppojen asiantuntijoita Woolman Oy:llä. Aihealueiden tutkimustöiden jälkeen lopputuloksena oli kattava kokonaisuus siitä, miten verkkokaupoissa hyödynnetään tekoälyä, kuvaukset yleisimmistä tekoälyn metodeista, joita käytetään verkkokaupoissa, ja lyhyet kuvaukset sekä tekoälyn että verkkokauppojen historiasta.
Johtopäätös on, että tekoälyä hyödynnetään verkkokaupoissa hyvin monilla eri tavoilla tänä päivänä ja tulevaisuudessa tekoälyn käyttäminen verkkokaupoissa tulee olemaan paljon kirjavampaa. Aasia on Eurooppaa huomattavasti edellä tekoälyn käyttämisessä verkkokaupoissa.
Yritys Oy:n verkkokaupassa tutkittiin Noston vaikutusta kaupan myyntiin ja T:mi Siipiveikon verkkokaupasta otettiin esimerkkejä, miten Kit-markkinointisovellusta on käytetty Facebook-mainoksissa.
Opinnäytetyön toteutukseen on käytetty erilaisia tiedon hakemisen menetelmiä. Tietoa on hankittu lukemalla kirjallisuutta, hakemalla tietoa Internetistä ja haastattelemalla verkkokauppojen asiantuntijoita Woolman Oy:llä. Aihealueiden tutkimustöiden jälkeen lopputuloksena oli kattava kokonaisuus siitä, miten verkkokaupoissa hyödynnetään tekoälyä, kuvaukset yleisimmistä tekoälyn metodeista, joita käytetään verkkokaupoissa, ja lyhyet kuvaukset sekä tekoälyn että verkkokauppojen historiasta.
Johtopäätös on, että tekoälyä hyödynnetään verkkokaupoissa hyvin monilla eri tavoilla tänä päivänä ja tulevaisuudessa tekoälyn käyttäminen verkkokaupoissa tulee olemaan paljon kirjavampaa. Aasia on Eurooppaa huomattavasti edellä tekoälyn käyttämisessä verkkokaupoissa.