Typen av inlägg och dess indikator för mängden uppmärksamhet på Facebook
Elomaa, Patrik (2019)
Elomaa, Patrik
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314185
Tiivistelmä
Facebook som är den största plattformen för sociala medier används inte bara i privatbruk men också av företag. Företag publicerar inlägg där de kan marknadsföra exempelvis sina produkter eller tjänster. Syftet med detta arbete är att få en inblick ifall typen av inlägg har en påverkan på mängden uppmärksamhet inlägget får. Facebooks gilla-funktion används som en indikator för graden av uppmärksamhet inläggen fick. Arbetet är begränsat till Facebook för att det är den största plattformen för sociala medier. I teoridelen behandlas word of mouth och marknadsföring i sociala medier och ges en beskrivning av Facebook och Facebooks funktioner.
En strukturerad observation användes som forskningsmetod. Tre företag och deras finska Facebooksidor observerades under två månaders tid. Dessa företag var Gigantti, Power och Verkkokauppa. Dessa tre företag valdes på basen av att deras fokus ligger på försäljning av elektronik och hushållsapparater, därmed tävlar företagen om samma kundgrupp. Allt som allt observerades 197 inlägg. Resultatet av observationen var att inlägg som innehöll en tävling fick mest uppmärksamhet av användarna. Andra typer av inlägg hade en mycket låg nivå av uppmärksamhet i jämförelse med inlägg som innehöll en tävling. Denna information kan hjälpa företag att bestämma vilken typ av inlägg de vill publicera för att maximera mängden uppmärksamhet deras inlägg får.
En strukturerad observation användes som forskningsmetod. Tre företag och deras finska Facebooksidor observerades under två månaders tid. Dessa företag var Gigantti, Power och Verkkokauppa. Dessa tre företag valdes på basen av att deras fokus ligger på försäljning av elektronik och hushållsapparater, därmed tävlar företagen om samma kundgrupp. Allt som allt observerades 197 inlägg. Resultatet av observationen var att inlägg som innehöll en tävling fick mest uppmärksamhet av användarna. Andra typer av inlägg hade en mycket låg nivå av uppmärksamhet i jämförelse med inlägg som innehöll en tävling. Denna information kan hjälpa företag att bestämma vilken typ av inlägg de vill publicera för att maximera mängden uppmärksamhet deras inlägg får.