E-urheilun brändiarvo
Moilanen, Antti (2019)
Moilanen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314516
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mahdollisuuksia uudella ja kasvavalla e-urheilualaa. Työssä perehdytään elektroniseen urheiluun käsitteenä ja tutustutaan sen historiaan 1960-luvulta tähän päivään.
Opinnäytetyö antaa sen lukijalle hyvän pohjan ja kattavan tiedon aiheesta, joka ei ole vielä tänä päivänä monelle kovin tuttu. Lukija saa hyvän käsityksen e-urheilun tämänhetkisestä koosta ja syistä miksi se on kasvanut hurjaa vauhtia ja mitä tulevaisuuden näkymiä mahdollisesti on.
Tutkielmassa esitetään yksi mahdollinen esimerkkimalli e-urheiluseuran organisaatiosta. Työssä vastataan kysymykseen: Kuinka e-urheilun ekosysteemi toimii ja mitkä ovat sen toiminnalle olennaisia tekijöitä kuten pelien julkaisijat, pelaajat, brändit, mainostajat ja tur-naukset.
Tutkielmassa käydään läpi teoriaa brändistä ja brändipääomasta. Teorian avulla pyritään vertailemaan sitä kuinka yritysmaailman mallit ja metodit käyvät ilmi e-urheilualalla ja kuinka näitä malleja voisi siinä mahdollisesti soveltaa.
Lopussa esitellään suomalainen e-urheiluseura Helsinki Reds ja kerrotaan sen toiminnasta ja siitä kuinka se on ottanut jalansijaa e-urheilumarkkinoilta ja millä tavoin sen brändi on näkyvissä.
Opinnäytetyö antaa sen lukijalle hyvän pohjan ja kattavan tiedon aiheesta, joka ei ole vielä tänä päivänä monelle kovin tuttu. Lukija saa hyvän käsityksen e-urheilun tämänhetkisestä koosta ja syistä miksi se on kasvanut hurjaa vauhtia ja mitä tulevaisuuden näkymiä mahdollisesti on.
Tutkielmassa esitetään yksi mahdollinen esimerkkimalli e-urheiluseuran organisaatiosta. Työssä vastataan kysymykseen: Kuinka e-urheilun ekosysteemi toimii ja mitkä ovat sen toiminnalle olennaisia tekijöitä kuten pelien julkaisijat, pelaajat, brändit, mainostajat ja tur-naukset.
Tutkielmassa käydään läpi teoriaa brändistä ja brändipääomasta. Teorian avulla pyritään vertailemaan sitä kuinka yritysmaailman mallit ja metodit käyvät ilmi e-urheilualalla ja kuinka näitä malleja voisi siinä mahdollisesti soveltaa.
Lopussa esitellään suomalainen e-urheiluseura Helsinki Reds ja kerrotaan sen toiminnasta ja siitä kuinka se on ottanut jalansijaa e-urheilumarkkinoilta ja millä tavoin sen brändi on näkyvissä.