Miten lisätä tyytyväisyyttä työvuorosuunnitteluun? Case Stockmann
Jormanainen, Sanna-Mari (2019)
Jormanainen, Sanna-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414584
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia keinoja Stockmannilla on lisätä tyytyväisyyttä työvuorosuunnitteluunsa. Tutkimuksen taustalla oli toimeksiantajan tarve selvittää, millaiset asiat aiheuttavat tyytymättömyyttä ja mitä keinoja sen ratkaisemiseksi olisi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu sekä työaikalain että kaupan työehtosopimuksen asettamista reunaehdoista työvuorosuunnitteluun että työhyvinvoinnin merkityksestä tyytyväisyyteen.
Tutkimuksessa on piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä Stockmannin kuuden tavaratalon myyjille Suomessa. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Vastaajien määrä ja sitä myötä vastausprosentti jäivät alhaisiksi, joten myös tutkimuksen luotettavuutta täytyy arvioida tästä lähtökohdasta käsin.
Kyselyn tulokset osoittivat, että pääasiassa työntekijät ovat tyytyväisiä työvuorosuunnitteluun. Heidän toiveitaan otetaan huomioon, työvuorot ovat sopivan pituisia ja erilaisten työvuorojen ja vapaiden suhde on sopiva. Tyytymättömyyttä aiheuttavia tekijöitä olivat muun muassa epäsäännöllisyys, epätasapuolisuus, pitkät työputket ja vapaille lähteminen iltavuorosta. Tyytyväisyyttä lisäisivät muun muassa työvuorojen tasaisuus, tasa-arvoinen kohtelu ja työntekijöiden kuunteleminen.
Stockmann toimii työnantajana työaikalain ja työehtosopimuksen mukaisesti antaen työntekijöille mahdollisuuden esittää mielipiteensä työvuoroista. Stockmann voisi kuitenkin mahdollisuuksien mukaan ottaa työntekijöitä enemmän mukaan varsinaiseen päätöksentekoon, mikä lisäisi tyytyväisyyden lisäksi myös työhyvinvointia.
Teoreettinen viitekehys muodostuu sekä työaikalain että kaupan työehtosopimuksen asettamista reunaehdoista työvuorosuunnitteluun että työhyvinvoinnin merkityksestä tyytyväisyyteen.
Tutkimuksessa on piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä Stockmannin kuuden tavaratalon myyjille Suomessa. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Vastaajien määrä ja sitä myötä vastausprosentti jäivät alhaisiksi, joten myös tutkimuksen luotettavuutta täytyy arvioida tästä lähtökohdasta käsin.
Kyselyn tulokset osoittivat, että pääasiassa työntekijät ovat tyytyväisiä työvuorosuunnitteluun. Heidän toiveitaan otetaan huomioon, työvuorot ovat sopivan pituisia ja erilaisten työvuorojen ja vapaiden suhde on sopiva. Tyytymättömyyttä aiheuttavia tekijöitä olivat muun muassa epäsäännöllisyys, epätasapuolisuus, pitkät työputket ja vapaille lähteminen iltavuorosta. Tyytyväisyyttä lisäisivät muun muassa työvuorojen tasaisuus, tasa-arvoinen kohtelu ja työntekijöiden kuunteleminen.
Stockmann toimii työnantajana työaikalain ja työehtosopimuksen mukaisesti antaen työntekijöille mahdollisuuden esittää mielipiteensä työvuoroista. Stockmann voisi kuitenkin mahdollisuuksien mukaan ottaa työntekijöitä enemmän mukaan varsinaiseen päätöksentekoon, mikä lisäisi tyytyväisyyden lisäksi myös työhyvinvointia.