Marknadsföring av hiphopalbum på sociala medier: en fallstudie av två album
Pontus, Joutsi (2019)
Pontus, Joutsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314445
Tiivistelmä
Marknadsföring av hip-hop album ser mycket annorlunda än förut tack vare att internet och sociala medier har tagit över marknadsföringen. Trafiken på internet är massiv och försvårar synligheten för artister. Syftet med detta är att undersöka hurdant innehåll på sociala medier genererar mest engagemang. Arbetet har utförts som en kvalitativ forskning. Fallstudier av artisternas Nipsey Hussle och Rico Nastys album utfördes i arbetet. Data samlades in från respektive artisters sociala medier och fördes in i en Excel fil. Alla data analyserades genom att räkna ut en engagemangsrat, genom raten gick det att analysera vilket slags innehåll fungerar bäst engagemangsmässigt. Arbetet avgränsades till analys av endast Instagram, Facebook och Twitter. Tidsramen för datainsamlingen begränsades till ett datum som kunde anses vara början av marknadsföringsperioden, fram till lansering av albumet. Olika sociala mediekanaler bör användas på olika sätt, innehållet som publiceras bör också vara unikt för varje kanal skilt. På Instagram är det viktigt att artister bygger en förbindelse med sina följare, Instagram är en bra kanal för förstärkning av varumärke. På Facebook är det bra att erbjuda sina följare incentiv för att nå en bra engagemangsrat och det rekommenderas att ha till exempel månatligen ändrande teman. Twitter är en mikroblogg och lämpar sig för innehåll som håller följare uppdaterade och informerade. Det är viktigt att tänka på en innehållsmarknadsföringsstrategi och skapa unikt innehåll skilt till varje skede av kundens livscykel. Innehållstyperna i detta arbete har delats in i fem olika kategorier; kännedom, intresse, begäran, konvertering och bevarande. Vad undersökningen bevisar är hur bra nativa videor på de olika sociala medierna fungerar engagemangsmässigt. Det är viktigt att artister också inkluderar mera personligt innehåll samt innehåll från bakom kulisserna, till exempel från inspelningsstudion. Detta bekräftades också av undersökningen.