SvemaX till Borgå Campus 2010
Blom, Carolina (2010)
Blom, Carolina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510435
Tiivistelmä
Målet med lärdomsprovet var att ta reda på vad de närvarande svenskspråkiga stude-randena vid HAAGA-HELIA yrkeshögskola vill ha av SvemaX. SvemaX är benmä-ningen på ett svenskt rum som kommer att skapas till det nya Campuset. Rummet skall fungera som ett sätt att försöka bevara och befrämja svenska språkets ställning men även som ett sätt för att de andra studerandena i Campus att bekanta sig med och lära sig om finlandssvenska språket och kulturen. Syftet med lärdomsprovet var att undersöka vad som behövs och önskas av ett svenskt rum till Borgå Campus enligt de svenska utbildningslinjernas studerande i HAAGA-HELIA yrkeshögskola i Borgå.
Teorin baserade sig på litteratur, artiklar och internetkällor om bland annat sociala medier, finlandssvenskar, finlandssvenskhet, minoriteter och produktutveckling.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, vilket sändes till alla närvarande studerande i Borgå. Denna undersökning riktades till de svenska utbildningslinjerna. Den här undersökningsmetoden var kvantitativ. På grund av stort bortfall delades det under första och andra årets studerandes lektioner ut fler frågeformulär för att få en så hög svarsprocent som möjligt.
Resultaten indikerade att SvemaX skulle vara viktigt för de svenskspråkiga studerandena. De vill ha en sorts fristad där de i lugn och ro kan vara sig själva, träffa svenskspråkiga studiekamrater och använda sitt modersmål. Trots detta tror många studerande att detta rum kan orsaka rasism och konflikter mellan språkgrupperna. Det verkar vara viktigt för att motverka detta att även kunna erbjuda de finskspråkiga och internationella studerandena någon nytta via SvemaX.
Slutsatsen var att det lönar sig att utveckla SvemaX till en konkret plats samt något virtuellt. Rummet är önskat av de finlandssvenska studerandena och undersökningen väckte deras tankar. Det bästa sättet att fortsätta utvecklingen torde vara via att man aktivera andra studerande att göra lärdomsprov eller Symbio-projekt om SvemaX.
Teorin baserade sig på litteratur, artiklar och internetkällor om bland annat sociala medier, finlandssvenskar, finlandssvenskhet, minoriteter och produktutveckling.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, vilket sändes till alla närvarande studerande i Borgå. Denna undersökning riktades till de svenska utbildningslinjerna. Den här undersökningsmetoden var kvantitativ. På grund av stort bortfall delades det under första och andra årets studerandes lektioner ut fler frågeformulär för att få en så hög svarsprocent som möjligt.
Resultaten indikerade att SvemaX skulle vara viktigt för de svenskspråkiga studerandena. De vill ha en sorts fristad där de i lugn och ro kan vara sig själva, träffa svenskspråkiga studiekamrater och använda sitt modersmål. Trots detta tror många studerande att detta rum kan orsaka rasism och konflikter mellan språkgrupperna. Det verkar vara viktigt för att motverka detta att även kunna erbjuda de finskspråkiga och internationella studerandena någon nytta via SvemaX.
Slutsatsen var att det lönar sig att utveckla SvemaX till en konkret plats samt något virtuellt. Rummet är önskat av de finlandssvenska studerandena och undersökningen väckte deras tankar. Det bästa sättet att fortsätta utvecklingen torde vara via att man aktivera andra studerande att göra lärdomsprov eller Symbio-projekt om SvemaX.