Korjaamoprosessin kehittäminen
Saarivuori, Viola (2019)
Saarivuori, Viola
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214041
Tiivistelmä
Kone-Kauppi Oy on Raumalla toimiva Ford ja Subaru merkkihuolto. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kone-Kauppi Oy:n korjaamoprosessia. Työn aiheeksi valikoitui korjaamoprosessien kehittäminen tämän opinnäytetyöntekijän aloitteesta. Opinnäytetyöntekijä työskentelee Kone-Kauppi Oy:llä huoltoneuvojan tehtävissä.
Työssä on esitelty nykyisen korjaamoprosessin päävaiheet, joita ovat ajanvaraus, työn valmistelu, työn vastaanotto, työn suoritus, työn luovutus ja laskutus, sekä jälkiseuranta.
Korjaamoprosessin kehittämisen edellytyksenä piti selvittää nykyisessä prosessissa esiintyvät ongelmat. Ongelmia kartoitettiin laatimalla sekä huoltoneuvojille että ajoneuvoasentajille omat kirjalliset kyselyt korjaamoprosessin toiminnasta. Ongelmia saatiin myös selville keskustelemalla niistä henkilökunnan kesken. Keskustelujen ja kyselyyn tulleiden vastausten perusteella pohdittiin prosessissa esiintyviin ongelmiin ratkaisuja ja kehitysehdotuksia.
Kehitysehdotuksia saatiin muun muassa työmääräyksen selkeyteen, ajanvarauksen tekemiseen, korjaamotilojen siisteyteen ja työkalujen ja -laitteiden riittävyyteen.
Työssä on esitelty nykyisen korjaamoprosessin päävaiheet, joita ovat ajanvaraus, työn valmistelu, työn vastaanotto, työn suoritus, työn luovutus ja laskutus, sekä jälkiseuranta.
Korjaamoprosessin kehittämisen edellytyksenä piti selvittää nykyisessä prosessissa esiintyvät ongelmat. Ongelmia kartoitettiin laatimalla sekä huoltoneuvojille että ajoneuvoasentajille omat kirjalliset kyselyt korjaamoprosessin toiminnasta. Ongelmia saatiin myös selville keskustelemalla niistä henkilökunnan kesken. Keskustelujen ja kyselyyn tulleiden vastausten perusteella pohdittiin prosessissa esiintyviin ongelmiin ratkaisuja ja kehitysehdotuksia.
Kehitysehdotuksia saatiin muun muassa työmääräyksen selkeyteen, ajanvarauksen tekemiseen, korjaamotilojen siisteyteen ja työkalujen ja -laitteiden riittävyyteen.