”Toivoin saavani valmiuksia tukihenkilönä toimimiseen, apua, rohkaisuja ja neuvoja kiperiin tilanteisiin” : SATUKE-hankkeen tukihenkilökoulutus Mannerheimin lastensuojeluliitossa
Niemelä, Sonja (2010)
Niemelä, Sonja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tukihenkilökoulutukseen osallistuneiden kokemuksia saamastaan koulutuksesta. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin tukihenkilökoulutukseen osallistuneiden odotuksia koulutusta, sekä vapaaehtoistoimintaa kohtaan ja heidän toiveitaan koulutuksen sisällöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa tukihenkilökoulutuksen onnistumisesta ja mahdollisista kehittämistarpeista.
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin tukihenkilökoulutus koska aihe on ajankohtainen ja tukihenkilötoiminta vapaaehtoistyön muotona yleistyy yhteiskunnassamme. Vapaaehtoistyö koetaan tärkeänä yhteiskunnallisena toimintana. Tukihenkilöiden tekemä vapaaehtoistyö ei korvaa ammattilaisen tekemää työtä, mutta täydentää sitä. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin käsitekartan avulla. Strukturoidut kysymykset analysoitiin Tixel- aineistonkäsittelyohjelman avulla ja kuvattiin kaavioiden muodossa. Strukturoitujen kysymysten sanallisesti kirjoitetut vastaukset kirjoitettiin suorina lainauksina opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tukihenkilökoulutukseen osallistuneet kokevat koulutuksen tärkeänä ja olivat tyytyväisiä koulutuksen sisältöön. Vastaajat pitivät tärkeänä kuulla kokemuksia jo tukihenkilöinä toimineilta henkilöiltä. Usean vastaajan mielestä lähes kaikki koulutuksen sisältämät asiakokonaisuudet tulisi säilyttää uusien tukihenkilöiden koulutuksessa. Vastaajat kokivat voivansa olla tuettavalle ennen kaikkea luotettavia aikuisia ja esimerkkejä. Vastaajat kokivat voivansa tuoda tuettavan elämään lämpöä, turvallisuutta ja pysyvyyttä.
Tämän opinnäytetyön perusteella saatuja tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä tukihenkilökoulutusta, tukihenkilöille suunnattua työnohjausta sekä jatkokoulutusta. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisi olla myös tuettavien toiveiden kartoittaminen sekä tukihenkilöiden jaksaminen vapaaehtoistyössä.
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin tukihenkilökoulutus koska aihe on ajankohtainen ja tukihenkilötoiminta vapaaehtoistyön muotona yleistyy yhteiskunnassamme. Vapaaehtoistyö koetaan tärkeänä yhteiskunnallisena toimintana. Tukihenkilöiden tekemä vapaaehtoistyö ei korvaa ammattilaisen tekemää työtä, mutta täydentää sitä. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin käsitekartan avulla. Strukturoidut kysymykset analysoitiin Tixel- aineistonkäsittelyohjelman avulla ja kuvattiin kaavioiden muodossa. Strukturoitujen kysymysten sanallisesti kirjoitetut vastaukset kirjoitettiin suorina lainauksina opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tukihenkilökoulutukseen osallistuneet kokevat koulutuksen tärkeänä ja olivat tyytyväisiä koulutuksen sisältöön. Vastaajat pitivät tärkeänä kuulla kokemuksia jo tukihenkilöinä toimineilta henkilöiltä. Usean vastaajan mielestä lähes kaikki koulutuksen sisältämät asiakokonaisuudet tulisi säilyttää uusien tukihenkilöiden koulutuksessa. Vastaajat kokivat voivansa olla tuettavalle ennen kaikkea luotettavia aikuisia ja esimerkkejä. Vastaajat kokivat voivansa tuoda tuettavan elämään lämpöä, turvallisuutta ja pysyvyyttä.
Tämän opinnäytetyön perusteella saatuja tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä tukihenkilökoulutusta, tukihenkilöille suunnattua työnohjausta sekä jatkokoulutusta. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisi olla myös tuettavien toiveiden kartoittaminen sekä tukihenkilöiden jaksaminen vapaaehtoistyössä.