Henkilöstön osaamisen kehittäminen asiantuntijarooleissa, yrityksessä x
Kaskela, Leeni (2019)
Kaskela, Leeni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214060
Tiivistelmä
Tutkimus perustui yrityksessä X toteutettuun projektiin, jossa määriteltiin roolit kaikille toimenkuville. Kannattavan kasvun strategian jalkauttamiseksi uudet roolit jalkautettiin kaikkiin toimenkuviin 1.11.2018. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toimihenkilöt olivat ottaneet uudet toimenkuvat vastaan ja vastasivatko tehtävänkuvaukset heidän mielestään työntekemistä arjen tasolla? Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, onko toimihenkilön mielestä mahdollista päästä asetettuihin tavoitteisiin ja mitä osaamisia tulisi kehittää, että toimihenkilöllä olisi vielä paremmat mahdollisuudet saavuttaa asetetut tavoitteet?
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin MOA teoriaa; Motivaatio (Motivation) – Mahdollisuus (Opportunity)- Kyky (Ability). Motivaatio on tekijä, joka saa ihmisen pyrkimään kohti päämääriään, eli työelämässä kohti asetettuja tavoitteita. Annettujen mahdollisuuksien myötä toimihenkilö uudistaa jatkuvasti osaamistaan ja omaavansa kyvyn avulla soveltaa tietoa ja osaamistaan asiantuntijatyössä eri tilanteissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselylomakkeessa oli sekä suljettuja kysymyksiä että yksi avoin kysymys. Kysely lähetettiin kaikille yrityksessä X työskenteleville Hotelli- Ravintola- ja Catering toimialan asiakkuuspäälliköille, joita on yhteensä 10 henkilöä.
Tutkimuksessa selvitettiin MOA-teoriaa hyödyntäen, miten annettu toimenkuva toteutui asiantuntijan työssä ja mitä kehityskohteita osaamisen kehittämisessä löydettiin, joiden avulla toimihenkilö onnistuisi paremmin saavuttamaan hänelle annetut tavoitteet.
Opinnäytetyön perusteella asiakkuuspäälliköiden toimenkuvat kohtasivat käytännön työssä ja he kokivat oman osaamisensa olevan riittävällä tasolla tehtäviensä hoitamiseen. Osa kyselyyn vastanneista piti tavoitteita epärealistisina ja kehityskeskusteluissa asetettuja tavoitteita epäselvinä. Kyselyyn vastanneet uskovat pääsevänsä parempiin tuloksiin omassa tehtävässään, mikäli yrityksessä lisättäisiin myyntikoulutusta, kevennettäisiin sisäisiä prosesseja ja osallistettaisiin henkilöstöä enemmän. Asiakkuuspäälliköt kokivat vielä epävarmuutta osaamisen osalta myyntiorganisaatiossa työskentelyyn ja kokivat tarvitsevansa vielä lisää koulutusta.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin MOA teoriaa; Motivaatio (Motivation) – Mahdollisuus (Opportunity)- Kyky (Ability). Motivaatio on tekijä, joka saa ihmisen pyrkimään kohti päämääriään, eli työelämässä kohti asetettuja tavoitteita. Annettujen mahdollisuuksien myötä toimihenkilö uudistaa jatkuvasti osaamistaan ja omaavansa kyvyn avulla soveltaa tietoa ja osaamistaan asiantuntijatyössä eri tilanteissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kyselylomakkeessa oli sekä suljettuja kysymyksiä että yksi avoin kysymys. Kysely lähetettiin kaikille yrityksessä X työskenteleville Hotelli- Ravintola- ja Catering toimialan asiakkuuspäälliköille, joita on yhteensä 10 henkilöä.
Tutkimuksessa selvitettiin MOA-teoriaa hyödyntäen, miten annettu toimenkuva toteutui asiantuntijan työssä ja mitä kehityskohteita osaamisen kehittämisessä löydettiin, joiden avulla toimihenkilö onnistuisi paremmin saavuttamaan hänelle annetut tavoitteet.
Opinnäytetyön perusteella asiakkuuspäälliköiden toimenkuvat kohtasivat käytännön työssä ja he kokivat oman osaamisensa olevan riittävällä tasolla tehtäviensä hoitamiseen. Osa kyselyyn vastanneista piti tavoitteita epärealistisina ja kehityskeskusteluissa asetettuja tavoitteita epäselvinä. Kyselyyn vastanneet uskovat pääsevänsä parempiin tuloksiin omassa tehtävässään, mikäli yrityksessä lisättäisiin myyntikoulutusta, kevennettäisiin sisäisiä prosesseja ja osallistettaisiin henkilöstöä enemmän. Asiakkuuspäälliköt kokivat vielä epävarmuutta osaamisen osalta myyntiorganisaatiossa työskentelyyn ja kokivat tarvitsevansa vielä lisää koulutusta.