Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Agco Power 44 -työkonedieselmoottorin uuden tehoversion komponenttitutkimus

Peltonen, Sami (2019)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Sami.pdf (903.3Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314508
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kolmen erilaisen turboahtimen vaikutusta moottorin suorituskykyyn ja pakokaasupäästöihin. Tutkimukset suoritettiin Agco Power 44 -työkonedieselmoottorilla. Turboahdintutkimuksen tavoitteena oli löytää sopiva turboahdin ja ruiskutuslaitteiston parametrit 103 kW:n tehoversion 44 -tyypin moottorille. Tutkimukset tehtiin Agco Power OY:lle.

Kaikilla kolmella ahtimella ajettiin rajamomenttiajo, NRSC- ja NRTC-testisykli. Tutkimuksen mittausajot suoritettiin Turun ammattikorkeakoulun moottorilaboratoriossa syksyllä 2018.

Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että ahdin 1 oli sopivin turboahdin tähän moottoriin. Ahdin 1:llä tehtiin optimointi, jossa laskettiin polttoaineen ruiskutuspainetta ja aikaistettiin ruiskutusennakkoa. Optimoinnilla vähennettiin moottorin typenoksidipäästöjä.
 
In this thesis was researched three different turbocharger´s effect on engine performance and exhaust emissions. The research was executed with Agco Power 44 -diesel engine. The aim of the turbocharger research was to find suitable turbocharger and injection unit parameters for 103 kW power rated 44 -type engine. The research were made for Agco Power OY.

The torque limit, NRSC- and NRTC -test cycles were run to all three turbochargers. The research measurement were performed at the Turku University of Applied Sciences engine laboratory in autumn 2018.

As a result of the research was found out that turbocharger 1 was the most suitable for this engine. The injection unit parameters was optimized by lowering the fuel injection pressure and advancing fuel injection. Optimization reduced engine´s nitrogen oxide emissions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste