"Täällä me leikitään, syödään ja tehdään juttuja" : arjen merkityksellisiä hetkiä päiväkodissa lapsen kertomana
Pir, Tiina (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten lapset kokevat oman päiväkotiarkensa varhaiskasvatuksessa. Mitkä asiat heille ovat merkityksellisiä? Voivatko lapset päättää asioista, jotka koskevat heitä itseään päiväkotipäivän aikana.
Opinnäytetyöni on tärkeä ja lisäksi myös ajankohtainen. Uusissa velvoittavissa asiakirjoissa, varhaiskasvatuslaissakin (2018) yhtenä tavoitteena on varmistaa lapsen mahdollisuus vaikuttaa häntä itseään koskeviin asioihin ja varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteet (2018) niin ikään painottavat arvoperustassaan käsitystä lapsuuden itseisarvosta, jonka myötä lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi, huomioon otetuksi juuri sellaisenaan kuin on, ainutlaatuisena ja arvokkaana yksilönä. (Opetushallitus 2018).
Tutkimukselle on valittu fenomenologinen näkökulma, jossa korostuvat kokemuksellisuus ja sen tuomat merkitykset. Aineiston keruu tapahtui tammi-helmikuussa 2019, jolloin lapset saivat piirtää omasta päiväkodistaan ja arjestaan haluamiaan asioita, jonka jälkeen lapsia haastateltiin narratiivisella lähestymistavalla. Piirrokset täydensivät haastattelua mukavasti.
Tutkimustulokset kertoivat, että päiväkoti oli paikka, jossa lapset tahtoivat leikkiä itse suunnittelemiaan leikkejä, leikkiä yhdessä kavereiden kanssa ryhmässä, jossa vallitsi sopu, ilo ja hassuttelu. Päiväkotiarjessa vallitsi paikoittain hyvinkin tiukat säännöt. Aikuiset mainittiin ristiriitatilanteiden esiintyessä, kivoina ja turvallisina aikuisina, joihin voisi turvautua koti-ikävän tullessa. The purpose of this thesis was to find out how children experience their own day in early child-hood education. What matters to them? Can children decide things which concern to them-selves during the day?
My thesis is important and also topical. One of the aims of the new binding documents, like in the law is to ensure that the child has the opportunity to influence himself and the fundamental plan (2018) also emphasize the intrinsic value of the childhood giving the child the right to be heard and seen, as it is, a unique and valuable individual.
The phenomenological point of view has been chosen for this thesis, which emphasizes own experience and the meanings. The material for this thesis was collected in January – February 2019, when the children were allowed to draw the things of their day- care center and after this the children were interviewed with the narrative approach. The drawings complemented the interviews comfortably.
The results showed that the day- care center was the place where the children wanted to play the games they had planned, play together with friends in a group that was in harmony, joy and funny. There were sometimes very strict rules in the day- care center. Adults were mentioned when there were conflicts in the group. The adults were mentioned nice and safe, which could be resorted when the children missing home.
Opinnäytetyöni on tärkeä ja lisäksi myös ajankohtainen. Uusissa velvoittavissa asiakirjoissa, varhaiskasvatuslaissakin (2018) yhtenä tavoitteena on varmistaa lapsen mahdollisuus vaikuttaa häntä itseään koskeviin asioihin ja varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteet (2018) niin ikään painottavat arvoperustassaan käsitystä lapsuuden itseisarvosta, jonka myötä lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi, huomioon otetuksi juuri sellaisenaan kuin on, ainutlaatuisena ja arvokkaana yksilönä. (Opetushallitus 2018).
Tutkimukselle on valittu fenomenologinen näkökulma, jossa korostuvat kokemuksellisuus ja sen tuomat merkitykset. Aineiston keruu tapahtui tammi-helmikuussa 2019, jolloin lapset saivat piirtää omasta päiväkodistaan ja arjestaan haluamiaan asioita, jonka jälkeen lapsia haastateltiin narratiivisella lähestymistavalla. Piirrokset täydensivät haastattelua mukavasti.
Tutkimustulokset kertoivat, että päiväkoti oli paikka, jossa lapset tahtoivat leikkiä itse suunnittelemiaan leikkejä, leikkiä yhdessä kavereiden kanssa ryhmässä, jossa vallitsi sopu, ilo ja hassuttelu. Päiväkotiarjessa vallitsi paikoittain hyvinkin tiukat säännöt. Aikuiset mainittiin ristiriitatilanteiden esiintyessä, kivoina ja turvallisina aikuisina, joihin voisi turvautua koti-ikävän tullessa.
My thesis is important and also topical. One of the aims of the new binding documents, like in the law is to ensure that the child has the opportunity to influence himself and the fundamental plan (2018) also emphasize the intrinsic value of the childhood giving the child the right to be heard and seen, as it is, a unique and valuable individual.
The phenomenological point of view has been chosen for this thesis, which emphasizes own experience and the meanings. The material for this thesis was collected in January – February 2019, when the children were allowed to draw the things of their day- care center and after this the children were interviewed with the narrative approach. The drawings complemented the interviews comfortably.
The results showed that the day- care center was the place where the children wanted to play the games they had planned, play together with friends in a group that was in harmony, joy and funny. There were sometimes very strict rules in the day- care center. Adults were mentioned when there were conflicts in the group. The adults were mentioned nice and safe, which could be resorted when the children missing home.