Inhimmillisen virheen syyt merenkulun onnettomuuksissa
Kuusinen, Valtteri (2019)
Kuusinen, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414672
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä inhimilliseen virheeseen ja sen vaikutuksiin nykypäivän kauppa-aluksissa. Työssä käytettiin lähdemateriaalina psykologiankirjallisuutta ja nettilähteitä alaa tutkivilta sivustoita. Tavoitteena oli löytää tapoja, joilla inhimillisen virheen vaikutusta saataisiin vähennettyä työympäristöstä tulevaisuudessa. Halusin myös tuoda esille, miten moderneissa kauppa-aluksissa yritetään tätä virhettä jo korjata.
Tärkeässä osassa työtä oli James Reasonin ja Jens Rasmussenin tekemät tutkimukset aiheesta. Työ oli tarkoitus tehdä fenomenografisena, eli näitä kahta hyvin erilaista näkökulmaa vertailevana tutkielmana.
Tämä työ on lähtökohtaisesti kirjoitettu merenkulun ammattilaisille, joilla on päällystötason koulutus taustalla. Tutkimus soveltuu myös merenkulkualan opiskelijoille. The purpose of this thesis was to study human error and its impact on modern merchant vessels. I used psychology literature and online studies from the field as a source of information. Goal of this study was to find ways to reduce human errors effects at place of work in future. I also wanted to bring front the fact that how modern vessels are trying to fix human error currently.
In important part of the study was research of the subject made by James Reason and Jens Rasmussen. Work was intended to be made as a phenomenography study that compares these to very different points of views.
This thesis is primarily written to maritime professionals whom has officers level of education at the background. Study is also suited to students at the field of maritime.
Tärkeässä osassa työtä oli James Reasonin ja Jens Rasmussenin tekemät tutkimukset aiheesta. Työ oli tarkoitus tehdä fenomenografisena, eli näitä kahta hyvin erilaista näkökulmaa vertailevana tutkielmana.
Tämä työ on lähtökohtaisesti kirjoitettu merenkulun ammattilaisille, joilla on päällystötason koulutus taustalla. Tutkimus soveltuu myös merenkulkualan opiskelijoille.
In important part of the study was research of the subject made by James Reason and Jens Rasmussen. Work was intended to be made as a phenomenography study that compares these to very different points of views.
This thesis is primarily written to maritime professionals whom has officers level of education at the background. Study is also suited to students at the field of maritime.