Kuntoutuskurssin kehittäminen : kehittämiskohteena Suomen Parkinson-liiton ryhmäkuntoutus
Ehrlund, Ulla (2010)
Ehrlund, Ulla
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012817
Tiivistelmä
Kuntoutuskurssien kehittämiseksi Turun Ammattikorkeakoulun, Parkinson-säätiön ja Suomen Parkinson-liitto ry:n yhteishankkeena toteutettiin vuosina 2006–2008 neljä fysioterapia-alaan liittyvää opinnäytetyötä. Tämän kehittämistyön tarkoituksena on saada näiden neljän opinnäytetyön tulokset käyttöön käytännön työhön Suomen Parkinson-liiton kuntoutuskursseille sekä parantaa kurssien tuloksellisuutta kuntoutujien arjessa selviytymistä parantamalla. Kehittämistyön tavoitteina ovat tutkitun tiedon käytännön toimintaan vieminen, kuntoutujien arjessa selviytymisen parantaminen kuntoutuskurssin avulla sekä kurssin toteuttajien antaman palautteen hyödyntäminen kurssien kehittämisessä.
Kehittämistyön menetelmänä sovellettiin toimintatutkimuksen periaatteita. Kehittämistyössä käytettiin pohjana neljää fysioterapiaopiskelijoiden tekemää opinnäytetyötä, joista poimittiin keskeiset tulokset. Näiden töiden pohjalta kurssien testejä ja testikäytäntöjä muutettiin, käyttöön otettiin suunnitelmallisesti liikuntakortti sekä kurssin liikuntaryhmiin otettiin mukaan lisää toiminnallisia harjoitteita, jotka toteutettiin monipuolisissa vaihtelevissa ympäristöissä.
Kehittäminen toteutettiin Parkinson-liiton kuntoutuskursseilla vuoden 2009 aikana. Kuntoutuskurssille osallistui yhdeksän Parkinsonin tautia sairastavaa. Kurssien tuloksellisuutta selvitettäessä aineistonkeruumenetelminä olivat erilaiset tasapainotestit sekä lihasvoima- ja kävelykykysuoritustestit. Kuntoutujille tehtiin molemmilla kurssijaksoilla 6 minuutin kävelytesti, tuolilta ylösnousu x 5 –testi, Bergin tasapainotesti sekä HUR-tasapainotesti. Kaikki testaukset suoritettiin huonoimman lääkevasteen eli off-vaiheen aikana. Kurssilaisten testaukset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Käyttökelpoisimmiksi testeiksi osoittautuivat tuolilta ylösnousux5-testi sekä 6 minuutin kävelytesti.
Kurssin toteuttajien palaute kurssista kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavat kokivat kurssien kehittämisen tärkeäksi ja antoisaksi osaksi työtään. Tässä kehittämistyössä käyttöön otetut muutokset kurssin toteuttamisessa koettiin kaiken kaikkiaan hyviksi ja käyttökelpoisiksi ideoiksi. Jatkuva palautteen kerääminen kursseilta ja kurssien edelleen kehittäminen koettiin tärkeäksi.
Kehittämistyön menetelmänä sovellettiin toimintatutkimuksen periaatteita. Kehittämistyössä käytettiin pohjana neljää fysioterapiaopiskelijoiden tekemää opinnäytetyötä, joista poimittiin keskeiset tulokset. Näiden töiden pohjalta kurssien testejä ja testikäytäntöjä muutettiin, käyttöön otettiin suunnitelmallisesti liikuntakortti sekä kurssin liikuntaryhmiin otettiin mukaan lisää toiminnallisia harjoitteita, jotka toteutettiin monipuolisissa vaihtelevissa ympäristöissä.
Kehittäminen toteutettiin Parkinson-liiton kuntoutuskursseilla vuoden 2009 aikana. Kuntoutuskurssille osallistui yhdeksän Parkinsonin tautia sairastavaa. Kurssien tuloksellisuutta selvitettäessä aineistonkeruumenetelminä olivat erilaiset tasapainotestit sekä lihasvoima- ja kävelykykysuoritustestit. Kuntoutujille tehtiin molemmilla kurssijaksoilla 6 minuutin kävelytesti, tuolilta ylösnousu x 5 –testi, Bergin tasapainotesti sekä HUR-tasapainotesti. Kaikki testaukset suoritettiin huonoimman lääkevasteen eli off-vaiheen aikana. Kurssilaisten testaukset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Käyttökelpoisimmiksi testeiksi osoittautuivat tuolilta ylösnousux5-testi sekä 6 minuutin kävelytesti.
Kurssin toteuttajien palaute kurssista kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavat kokivat kurssien kehittämisen tärkeäksi ja antoisaksi osaksi työtään. Tässä kehittämistyössä käyttöön otetut muutokset kurssin toteuttamisessa koettiin kaiken kaikkiaan hyviksi ja käyttökelpoisiksi ideoiksi. Jatkuva palautteen kerääminen kursseilta ja kurssien edelleen kehittäminen koettiin tärkeäksi.