Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voihan märkä! : hoitotyön opiskelijoille suunnattu oppimateriaali sekä opetustuokio märkänäytteiden ottamisesta ja käsittelystä

Jauhiainen, Laura; Nuolikoski, Hanna-Kaisa (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.181.pdf (1.240Mt)
Lataukset: 


Jauhiainen, Laura
Nuolikoski, Hanna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaahoitotyön opiskelijoille suunnattu kirjallinen oppimateriaali märkänäytteiden ottamisesta ja käsittelystä. Lisäksi työhön sisältyi opetustuokion pitäminen aiheesta. Näytteenotto on osa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttistä vaihetta ja siinä tehdyt virheet heijastuvat koko tutkimusprosessiin. Märkänäytteiden ottaminen kuuluu useimmiten sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ym. toimenkuvaan. Näiden ammattiryhmien koulutuksessa näytteenottoa on kuitenkin hyvin vähän. Mikrobiologisia näytteitä otetaankin usein väärin. Oppimateriaalissa käydään läpi märkänäytteenoton teoriataustaa, näytteenottotekniikoita sekä esitellään erilaisianäytteenottovälineitä. Opetustuokiossa käsiteltiin oppimateriaalin keskeistä sisältöä. Saadun palautteen perusteella opetustuokio oli hyödyllinen ja myös oppimateriaalille on selvä tarve. Todellinen hyöty opinnäytetyöstä tulee esiin opetustuokioon osallistuneiden tai oppimateriaaliin tutustuneiden opiskelijoiden siirtyessä työelämään.
 
The aim of the action-based bachelor's thesis was to produce a package of written educational material on pus sampling and handling, intended for students of nursing. In addition, the work included giving a teaching session on the topic. Sample taking is part of the preanalytic stage of the laboratory examination process, and mistakes made in it have an effect on the entire examination process. Taking pus samples usually belongs to the duties of nurses, public health nurses, etc. However, the education of theseprofessional groups includes very little sample taking, which is why microbiological samples are often taken incorrectly. The educational material presents thetheoretical background of pus sampling, sampling techniques, and different sampling instruments. The teaching session covered the central content of the educational material. Based on received feedback, the teaching session was very useful, and there is clearly a genuine need for the educational material. The real benefit of the bachelor's thesis will become evident when the students who attendedthe teaching session or familiarized themselves with the educational material enter working life.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste